«

»

Ajax en sourcing: het rommelt!

Dat het bij Ajax rommelt is ongetwijfeld bij iedereen bekend. Het feit dat iedereen dit weet zegt natuurlijk wel iets over de staat van ons land, maar dat geheel terzijde. Wat mij in de discussie over de hoofdstedelijke voetbalclub vooral opviel was het gapende gat tussen wat de directie denkt te gaan doen en wat het ‘werkveld’ dacht dat men zou gaan doen. Een treffende parallel met wat wij in onze praktijk vaak zien in sourcingsvraagstukken.

Deze week werden de eerste onderzoeksresultaten gepubliceerd over de tevredenheid over (out)sourcingsrelaties (NWO-onderzoek onder leiding van G. Deelen). Eén van de belangrijkste bevindingen was dat men op strategisch niveau in het algemeen tevreden is, maar dat op tactisch en operationeel niveau dit geheel andere koek is. De verklaring ligt volgens de onderzoekers met name in de verschillen in de informatiepositie. Strategische doelen leven nu eenmaal minder op de werkvloer en andersom zijn de frustraties over de matige IT dienstverlening door de leverancier vaak onvoldoende bekend op het hoogste niveau.

Ook in ons praktijk komen we deze discrepantie vaak tegen. Een oplossing zou het denken in waarde kunnen zijn. Wat is IT u nu echt waard? Welke businessdoelen moet er nu daadwerkelijk, en in welke mate, worden ondersteunt door IT? Door de waarde van IT daadwerkelijk te benoemen wordt de organisatie, van hoog tot laag, gedwongen om een eenduidige visie op IT vast te stellen. En hiermee kunnen verwachtingen beter worden gemanaged. Zouden ze bij Ajax ook eens moeten doen. Of zoals Johan Cruyff het ooit al treffend zei: “Het is noodzakelijk dat iedereen er is om het meeste uit zichzelf te halen wat dat dan ook mag zijn.” Tsja.

Gerelateerde berichten:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Je mag deze HTML-tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>