Location based service: next stage of The Internet of Things

In het journaal van vrijdag 14 januari j.l. zag ik een aardige bijdrage van Lex Runderkamp. Dit naar aanleiding aanleiding van het feit dat het afgelopen jaar het mobiele internetverkeer verdrievoudigt is. Indrukwekkende cijfers, zeker als je even vergeet dat het mobiele internetverkeer ondanks de groei nog steeds niet meer uitmaakt dan ca. 5% van het totale internetverkeer (wat vooral samenhangt met het feit dat het nu eenmaal niet prettig films downloaden is via je smartphone).

Stelling van Lex (waar ik het overigens mee eens ben) is dat het mobiele internetverkeer de komende jaren minstens in hetzelfde tempo door zal groeien. Ten eerste doordat steeds meer mensen onderweg willen communiceren via social media (Hyves, Facebook, Twitter etc) en allerlei informatie willen kunnen raadplegen (Nu.nl, Buitenradar, etc). Ten tweede omdat ook machines steeds met elkaar communiceren via het internet. Voorbeelden die in dit kader werden genoemd:
. vrachtauto’s die continu hun locatie melden;
. beveiligingsbedrijven die continue informatie krijen over de locatie van hun medewerkers;
. navigatiesystemen die weten waar de files staan.

De boodschap van Lex runderkamp was dat genoemde ontwikkelingen ertoe leiden dat mobiele providers op dit moment miljoeneninvesteringen moeten doen om de toenemende groei van het mobiele dataverkeer op te kunnen vangen. De boodschap die ik zou willen meegeven is dat we aan het begin staan van de volgende ontwikkelfase van The Internet of Things (allerlei objecten die middels het internet met elkaar verbonden zijn).

In termen van SRI Consulting Business Intelligence zitten we in de overgang van de fase van de Vertical market applications, waar de bijdrage van het NOS-journaal voor een belangrijk deel over ging, naar de fase van Ubiquitous Positioning. Meest recente ontwikkeling op dat gebied zijn de  zogenaamde “location based services”. Denk hierbij bijvoorbeeld aan sociale media-achtige toepassingen Foursquare en Google Lattitude, waarmee je je vrienden makkelijk kunt vinden en ze kunt wijzen op “places to be”, aan toeristische rondleidingen door de stad waarbij je op basis van de locatie waar je op dat moment bent informatie doorkrijgt over bezienswaardigheden, of het eerdergenoemde navigatiesysteem dat weet waar de files staan doordat Vodafone bijhoudt of zijn klanten nog wel rijden.

Een aantal van deze zaken staan nog in de kinderschoenen. Toch wordt er ook al hard gewerkt aan de volgende fase (Physical-worldweb).  Zo werkt Delhayze op dit moment hard aan de realisatie van de supermarkt van de toekomst. Ik kan uitschrijven hoe die straks werkt, maar het onderstaande filmpje zegt veel meer.

[jwplayer mediaid=”554″]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *