Apps en de gevolgen voor het Web

Smartphones hebben onze blik op het internet definitief veranderd. De opkomst van apps, waarmee specifieke toepassingen zonder tussenkomst van een generieke browser kunnen worden gebruikt, is explosief te noemen. De basis voor het succes is de eenvoud van het gebruik gecombineerd met een zeer rijke gebruikerservaring. Inmiddels zijn de apps goed voor de helft van het mobiele dataverkeer en de verwachting is dat dit nog sterk zal toenemen.

Al met al zouden we kunnen stellen dat de apps de plaats van het Web overnemen. En als dit zo is, wat zullen dan de gevolgen zijn? Gebruikers van apps vertonen een ander ‘internetgedrag’ dan gebruikers die met een traditionele browser werken. Zo heeft men bijvoorbeeld een app voor LinkedIn, Facebook, Twitter, YouTube en een aantal nieuwsbronnen. Kortom: het overgrote deel van iemands digitale wereld wordt gedekt door deze apps. Als gevolg hiervan zal men informatie niet meer zozeer op het Web  proberen te vinden, maar eerder binnen de digitale gemeenschap (sociale netwerken) waarbinnen men zich bevindt. Denk hierbij aan LinkedIn en Facebook. Hier zitten immers ‘gelijkgestemden’ die je waarschijnlijk beter en gerichter zouden kunnen helpen. Een goed voorbeeld hiervan is het zoeken naar een nieuwe baan. Het gericht zoeken binnen je (LinkedIn) netwerk wordt als zeer krachtig ervaren.

Hoewel de mobiliteit (over het Web) bij de traditionele Webgebruikers veel groter is bezoeken ook zij maar een beperkt aantal websites. De apps versterken dit gedrag in extreme mate en dragen daarmee bij tot een verdere verkokering van het internetgedrag. Het gevolg zal zijn dat gebruikers zich steeds minder buiten de genoemde netwerken zullen begeven.

De kern is dat onze internetbeleving drastisch zal veranderen. Surfen over het Web zal steeds meer naar de achtergrond verdwijnen. Het ‘open’ Web zal plaats maken voor gesloten sociale netwerken. Hoe vervolgens de interactie tussen deze netwerken zal plaatsvinden is nog maar af te wachten.

Het huidige credo van ‘Open tenzij’ zal echter definitief veranderen in ‘Gesloten tenzij’. En dit stelt organisaties voor een grote uitdaging. Het hebben van een website is echt niet meer voldoende. U zult zich duidelijk dienen te manifesteren binnen de verschillende sociale netwerken. Zonder een heldere strategie en een goed inzicht in de kansen en bedreigingen loopt u de kans de boot volledig te missen. En het maakt daarbij echt niet uit of u nu auto’s verkoopt of een overheid of ziekenhuis bent. U zult moeten blijven communiceren met de klant, burger en patiënt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *