Groupon, de snelst groeiende internetonderneming ooit!

In Nederland nog niet heel bekend, in America een regelrechte hit. Groupon, dit is een internetonderneming die optreedt als regionale intermediair tussen MKB en consument. Groupon is samengesteld uit de woorden ‘Group’ en ‘Coupon’.  Groupon speelt in op de kracht en snelheid van social media. Je maakt een account aan waardoor Groupon weet in welke regio je je bevindt. Vervolgens komen zij met aanbiedingen van het lokale MKB. Bv, de fitnessclub, een restaurant met een dineraanbieding, enz. De aanbiedingen geven tenminste 50% korting op de normale prijzen. Er moet een bepaald aantal minimum kopers zijn. Ook blijft de aanbieding slechts enkele uren geldig. Dit zet kopers aan om d.m.v. laagdrempelige social media bekenden aan te zetten tot koop. Voordeel voor de kopers, een fikse korting, voordeel voor de verkoper, reklame en omzet, voordeel voor Groupon, marge en traffic. Een mooi voorbeeld van ‘collective buying power’.

Groupon is een Amerikaanse onderneming die in 2008 is opgericht. In Europa werd een snelle groei geraliseerd door vergelijkbare ondernemingen op te kopen. Vorig jaar bracht Yahoo een bod uit van USD 3 miljard. In november overtrof Google dit bod door maar liefst USD 5,3 miljard plus een earn-out optie te bieden van USD 700 mio. Voor Google zou dit de grootste overname tot nu zijn. Met een oorlogskas van USD 33 miljard kunnen zij zich dit makkelijk veroorloven. Groupon is niet op het bod in gegaan. Blijkbaar verwachten zij nog betere tijden.

Social buying sites zijn hot. Livingsocial.com concureert hevig met Groupon. Livingsocial genereerde in 24 uur een omzet van USD 125 mio door kadobonnen van USD 20,- voor USD 10,- te verkopen. De kadobonnen konden worden gebruikt om bepaalde artikelen bij Amazon te kopen. Groupon is in gesprek met Tencent een Chinese investeerder, met als doel snel te kunnen uitbreiden in Azie. Externe financiers stelden onlangs USD 1 miljard dollar ter beschikking aan Groopon voor verdere uitbreiding. Al staat de markt voor social buying sites nog in de kinderschoenen, de verwachtingen van investeerders zijn duidelijk hoog gespannen!

Voorbeeld van een Groupon aanbieding:

One thought on “Groupon, de snelst groeiende internetonderneming ooit!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *