Iedereen een mobieltje, of toch ook nog vaste telefoons ?

Alleen een mobiele telefoon volstaat voor circa 60% van de mensen, echter voor 40%  is een vaste telefoon ook noodzakelijk. Deze cijfers volgen uit een klein onderzoek dat ik heb gehouden op LinkedIn.

Veel organisaties vragen zich af hoe zij moeten omgaan met het toenemende aantal mobiele telefoons dat door de medewerkers wordt gebruikt. Zeker als de vertrouwde telefooncentrale moet worden vervangen is het wenselijk goed na te denken over de rol van mobiele telefonie. Voor sommige medewerkers zal alleen een mobiele telefoon voldoende zijn, vaak is er echter ook behoefte aan aanvullende functies die niet met een mobiele telefoon kunnen worden ingevuld.

Voor sommige organiaties kan Private GSM een oplossing zijn om extra functionaliteiten op mobiele telefoons beschikbaar te maken. Ook dual-mode GSM toestellen (die ook op het eigen telefoniesysteem kunnen worden aangemeld) of inzet van aanvullende functies uit het openbare net bieden eventueel een oplossing. Iedere variant heeft zijn eigen kenmerken, ook voor wat betreft de kosten, en het is zaak goed vooraf na te denken over de te maken keuzes.

Dat 40% aangeeft toch ook een vaste telefoon te willen hebben heeft naar mijn ervaring ook vaak te maken met de betere geluidskwaliteit, een hoger gebruiksgemak en minder kans op gezondheidsissue’s. Ook de kosten spelen een rol, maar deze zijn erg afhankelijk van het belpatroon, de apparatuur en verbindingen, en de contracten.

In mijn (kleinschalige) onderzoek op LinkedIn mag mobiele telefonie dan wel de meerderheid van de stemmen hebben, de vaste telefoon is dus nog niet afgeschreven!

One thought on “Iedereen een mobieltje, of toch ook nog vaste telefoons ?

  1. Mark Vletter zegt:

    Ik deel je mening helemaal.

    “40% aangeeft toch ook een vaste telefoon te willen hebben heeft naar mijn ervaring ook vaak te maken met de betere geluidskwaliteit, een hoger gebruiksgemak en minder kans op gezondheidsissue’s”

    Ik heb dat in het verleden als volgt beschreven n.a.v. de introductie van Google Voice (Artikel: http://voys.nl/weblog/google-voice-voip-en-orgcon-een-blik-in-de-toekomst/Alle-pagina-s.html)

    Een telefoon thuis heeft een andere functie dan mijn mobiele telefoon. Mijn telefoon thuis gebruik ik voor lange privé gesprekken. Het is een looptelefoon, zodat ik in de tussentijd een bak koffie kan zetten of weg kan lopen zodat ik anderen niet stoor met mijn telefoongesprek. De kwaliteit van het gesprek is veel hoger dan de kwaliteit van een mobiel gesprek en de ergonomie en kwaliteit maken het toestel geschikt voor lange gesprekken.

    Op kantoor heb ik een bureautoestel met headset. Ook hier nodigen de kwaliteit en de ergonomie uit om lange gesprekken te voeren. Daarnaast kan ik eenvoudig doorschakelen, iemand even in de wacht zetten of muten en aantekeningen maken tijdens het gesprek. De grote knoppen om de telefoon maken dit prettig en eenvoudig in gebruik.

    Dan de mobiele telefoon. Die gebruik ik over het algemeen voor korte gesprekken terwijl ik onderweg ben. Een headset moet ik opladen, of ik moet “koortjes” meeslepen dus mijn headsets heb ik lang geleden “uitgefaseerd”. Daarnaast zijn de knoppen om mijn telefoon klein. Ja ik kan een conference gesprek opzetten, een wisselgesprek aannemen en ik kan mensen in de wacht zetten. Hiervoor moet de telefoon echter van mijn oor en moet ik knoppen gaan zoeken op een klein scherm. Daarnaast is de kwaliteit van microfoon en speaker in een mobiel toestel vaak lager dan de kwaliteit van een “normale” telefoon, simpelweg omdat er in normale telefoons meer ruimte is om een grote speaker en microfoon te herbergen.

    Bellen met een mobiel is daarmee eigenlijk een beetje als internetten met je telefoon. Het werkt, maar eigenlijk zijn andere apparaten er beter geschikt voor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *