Startkapitaal vergaren zonder de bank: crowdfunding

Heb je een briljant plan voor nieuwe business maar doet de bank moeilijk? Dan is er ook een alternatief om aan startkapitaal te komen: crowdfunding. De eerste die het voor zover mij bekend echt op grote schaal toepaste was geen ondernemer, maar een politicus: Barack Obama. Hij financierde 2 jaar geleden op deze manier voor een belangrijk gedeelte zijn verkiezingscampagne. Het idee achter crowdfunding is dat je om je plannen te realiseren niet probeert grote bedragen los te krijgen bij één of meer investeerders, maar juist kleine bedragen bij een groot aantal mensen.

Het principe is natuurlijk niet helemaal nieuw. Voor bedrijven die investeringskapitaal nodig hebben is het niet ongebruikelijk aandelen uit te brengen. En charitatieve instellingen hanteren het principe als jarenlang bij hun inzamelingsacties. Hebben we hier dus weer een typisch gevalletje van “oude wijn in nieuwe zakken”? Nee, niet helemaal. Met de opkomst van social media is er namelijke een hele nieuwe dynamiek ontstaan en ontstaan er vanuit marketingoptiek nieuwe mogelijkheden.

De veranderde dynamiek komt voort uit het feit dat het door de opkomst van social networks voor individuen veel makkelijjker geworden is om grote groepen mensen te bereiken. Zet je verzoek om een bijdrage uit bij bijvoorbeeld honderd van je bekenden op Facebook met het verzoek dit door te zetten naar 100 van hun bekenden en je hebt al een bereik van 10.000 personen. Het feit dat mensen vervolgens worden benaderd door een bekende en niet via een anonieme mailing maakt het vervolgens moeilijker om nee te zeggen. Hetzelfde social network maakt het vervolgens ook kinderlijk eenvoudig om een community rond jouw initiatief te vormen. De community kan helpen de betrokkenheid van mensen vast te houden, waardoor zij ook op langere termijn het initiatief kunnen promoten en misschien wel mee kunnen denken in het kader van de doorontwikkeling. In het laatste geval spreken we van crowdsourcing.

Behalve de social networks die je kunt inzetten t.b.v. crowdfunding zijn er ook specifieke platforms ontwikkeld. Vaak ook voor specifieke branches/doelgroepen. Internationale voorbeelden zijn het Amerikaanse Kiva, waarmee geïnvesteerd wordt in ondernemers in ontwikkelingslanden, en Fundbreak en Kickstarter voor het financieren van creatieve projecten. In Nederland was jaren geleden Sellaband al een pionier voor het massa-investeren in muziek, gevolgd door concepten als Africa Unsigned (Afrikaanse artiesten), TenPages (boeken) en Voordekunst (kunstprojecten). Platforms die zich richten op ondernemers zijn CrowdAboutNow en Wekomenerwel (bron: www.sprout.nl).

2 thoughts on “Startkapitaal vergaren zonder de bank: crowdfunding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *