QR code: gerichte en snelle communicatie met uw klanten, burgers of patienten

Vorige week heb ik op een seminar een presentatie gegeven over mogelijke toepassingen voor smartphones. Een onderwerp wat hier ter sprake kwam was het gebruik van Quick Response (QR) codes. QR codes zijn inmiddels aan een sterke opmars bezig en bieden veel kansen om beter en gerichter met uw klanten, burgers of patiënten te communiceren.

Kans is overigens groot dat u deze codes reeds hebt gezien in het straatbeeld en in advertenties. Maar wat is het nu eigenlijk? QR codes zijn de 2 dimensionale codes (zie afbeelding hierboven) waarmee heel eenvoudig een vertaling van bijvoorbeeld een url wordt gemaakt. Simpelweg de camera van je smartphone er op richten en je wordt automatisch naar een website geleid. Zo kan aan een uitnodiging voor een evenement een QR code worden gekoppeld waarmee de genodigde direct naar een webpagina wordt geleid om te registreren. De snelheid en eenvoud leiden in de regel tot een hogere respons.

Een goed voorbeeld zag ik gisteren in een (papieren) reclamemagazine van autofabrikant Ford. Een mooie glossy waarin de nieuwste modellen werden aangeprijsd met daarbij een korte opsomming van de specificaties. Maar ja, hoe leg je in een reclameblaadje nu de werking van Active Park Assist of Active City Stop uit? Juist: je plaats een hele korte omschrijving met daarnaast een afbeelding van een QR code. Smartphone gepakt en binnen 2 seconden zat ik te kijken naar een filmpje waarin deze features, die het autorijden blijkbaar makkelijker en veiliger maken, werden toegelicht.

De kracht van QR codes zit met name in de eenvoud van het gebruik en de beschikbaarheid. De gehele infrastructuur is grotendeels al aanwezig. U hoeft als aanbieder zich voornamelijk te concentreren op de content. Alleen in Nederland zijn er inmiddels al 3,5 miljoen smartphones verkocht. En de apps om genoemde toepassingen te kunnen gebruiken zijn of gratis of goedkoop. De drempel voor het gebruik is dan ook erg laag. Als u beschikt over een smartphone download dan een app die QR codes kan lezen (zoals I-nigma 4) en lees bovenstaande code eens uit. Zo simpel is het!

One thought on “QR code: gerichte en snelle communicatie met uw klanten, burgers of patienten

  1. frans hendrikx zegt:

    Er ontbreekt helaas iets fundamenteels aan dit overigens positieve artikel.
    Ik zal uitleggen waarom. QR-Codes zijn, als je ze kent, een van de mooiste toepassingen voor mobiele communicatie die je je kan voorstellen. Echter, ondanks het feit dat deze bijzondere code al sinds 1994 bestaat, kan het pas nu, door de enorme toename van het aantal smartphonegebruikers, tot volle bloei komen.
    Ondanks het gunstige gesternte weet, behalve een paar early adaptors, wat een QR Code is. Iedereen zit te wachten. Ondernemingen wachten af omdat ze niet weten dat het er is of veronderstllen dat er nog te weinig gebruikers zijn. Consumenten weten niet wat het is, en lopen eraan voorbij terwijl smartphonegebruikers met SMART zitten te wachten op vooral (lokale) relevante content.
    Een kip/ei verhaal dus waar niemand iets mee opschiet.

    Om awareness bij het grote publiek te bewerkstelligen is Omnisense Communicatie gestart met een camapagne om de bekendheid van de qr code te bevorderen.

    Interesse om hetzelfde te doen en te ontdekken wat er allemaal kan met dit blokje communicatie dynamiet? Kijk op http://www.qr-event.org en leer alles over qr codes ‘The real social connector’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *