Softphones, waarom gebruiken we ze niet ?

Softphones kan je al meer dan 10 jaar kopen, alleen niemand doet dat. Bellen via een gewone telefoon heeft blijkbaar nog steeds de voorkeur boven bellen via een PC met een headset (of losse hoorn). Ook mensen die vaak Skype gebruiken hebben daarnaast nog een ‘gewone’ (mobiele) telefoon, en zelfs organisaties die OCS (of Lync) grootschalig inzetten hebben daarbij soms nog steeds ook een ‘hardphone’.

Kort geleden deed ik een marktonderzoek en het blijkt dat er in Nederland maar enkele organisaties zijn die grootschalig hun vaste telefoons vervingen voor softphones. Softphones worden soms wel gebruikt, maar dan alleen incidenteel voor een paar medewerkers, nooit voor alle medewerkers. Er blijken dan ook een paar aandachtspunten te zijn bij gebruik van softphones: PC’s moeten aanstaan om te kunnen bellen, PC’s die op slaapstand of screensaver gaan, headsets die na 2 jaar toch wel aan vervanging toe zijn, een softphone licentie die bijna even duur is als de hardphone, PC”s/laptops zonder goede geluidskaart, en het bellen via een softphone (met de muis)  is toch wel onhandiger dan via een gewone telefoon.

Belangrijkste vraag is natuurlijk waarom een organisatie voor grootschalige inzet van softphones zou kiezen: Is het goedkoper ? Is er functioneel meer mogelijk ? Integreert het makkelijker met andere systemen ? Vragen die niet eenduidig zijn te beantwoorden en voor iedere organisatie en gekozen oplossing verschillend zullen zijn. Zaak om uit te zoeken dus !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *