Skype; te onbetrouwbaar voor contact met klanten.

Het is gratis, dus waarom gebruiken we niet allemaal Skype als we iemand willen bellen ? Dat doen we ook wel, maar in ieder geval niet voor zakelijke gesprekken. Alleen als het gesprekken betreft tussen collega’s of binnen een ‘partner netwerk’ wordt Skype wel regelmatig gebruikt. Voor gesprekken met klanten is Skype te onbetrouwbaar en soms is Skypen sowieso niet mogelijk omdat het niet is toegestaan door systeembeheer (en technisch is geblokkeerd).

Skype is een mooi voorbeeld van ‘telefonie uit de cloud’. En dan nog (deels) gratis ook. Waarom wordt het dan zo weinig zakelijk gebruikt ? Een onderzoek wijst uit:

  • Dat Skypen vanaf de werkplek soms niet eens mogelijk is. Instellingen in het bedrijfsnetwerk maken Skype, vanuit niet altijd duidelijke beveiligingsoverwegingen, onmogelijk.
  • Dat Skype als te onbetrouwbaar en te onprofessioneel wordt bestempeld.

In een recent onderzoek bleek dat ongeveer 50% van de respondenten Skype wel gebruiken voor een zakelijk gesprek. Dit zijn dan echter geen gesprekken met klanten, daarvoor wordt de kwaliteit als te onbetrouwbaar bestempeld. Voor gesprekken met collega’s of partners wordt Skype wel regelmatig gebruikt, vooral ook als er behoefte is aan video of bij internationale gesprekken.

Vraag die blijft hangen is of de toekomst het ‘Skype gebruik” hetzelfde zal blijven. Blijven we eigen communicatiesystemen kopen of stappen we over op een gratis product uit de cloud? En welke rol spelen mobiele telefoons ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *