Oude media in het internettijdperk

Uitgever Wolters Kluwer gaat zwaar inzetten op mobiel. Tenminste dat zei bestuursvoorzitter  Nancy McKinstry deze week op een bijeenkomst in Amsterdam. Het bedrijf bestaat 175 jaar en dan is het een mooi moment om weer eens een strategiewijziging aan te kondigen.

Uitgevers als Wolters worstelen al jaren met de wetten van het nieuwe internettijdperk. De omzet op de traditionele analoge markt staat zwaar onder druk en in de nieuwe digitale wereld zijn er veel nieuwe, en bovenal innovatieve, concurrenten bijgekomen. De enorme groei aan mobiele devices in het werkveld (zo schijnt bijvoorbeeld al 2/3 van de Amerikaanse verplegers ten behoeve van het werk gebruik te maken van smartphones) maakt het speelveld voor traditionele uitgevers dan ook buitengewoon lastig. Informatie is namelijk veel makkelijker en in veel bredere mate beschikbaar dan voorheen. De vraag is waar je als uitgever je pijlen op zou moeten richten.

Wolters Kluwer ziet zichzelf meer als informatiemakelaar dan als uitgever. En terecht. Daarmee is het bedrijf beduidend verder dan veel van haar concurrenten. Toch blijft het ‘oude media’ gevoel nog wel her en der de kop opsteken. Zie hierbij de quote van Nancy McKinstry: “Wij spelen vooral een rol als leverancier van expertise. Het internet is een woud van informatie, waarbij je niet weet wat je krijgt. Wij selecteren informatie en kunnen dienen als een keurmerk. Je hoort de dokter tenslotte niet graag zeggen dat hij het probleem even googelt.” En daar zit nou precies het probleem.

Bij veel uitgevers is het nog steeds niet doorgedrongen dat de producenten en consumenten in het internettijdperk zijn vervangen door de prosumer. We zijn zowel consument als producent. Interactie is hierbij het toverwoord. Het werken binnen communities, waarbij gelijkgestemden informatie delen en verrijken, leidt tot een geheel nieuwe manier van samenwerken en ontwikkelen (van kennis). Een goede informatiemakelaar zou dan ook veel meer moeten faciliteren en minder moeten voorschrijven. Volgens mij wordt er namelijk ook door een arts met enige regelmaat ‘gegoogelt’. En dat is helemaal niet erg.

One thought on “Oude media in het internettijdperk

  1. Karsten van Deutekom zegt:

    Wie bepaalt de betrouwbaarheid van de informatie dan? Zijn dat de kenniscommunities, de prosumers? Wat is waarheid? We zullen met een heel andere houding en met andere vaardigheden deze digitale ‘ boeken’ moeten gaan lezen willen we niet verdwalen in het mistgebied van leugen en waarheid. Bereiden we onze kinderen hier wel goed op voor?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *