Of e-mail in de Cloud gescand wordt?

Het is u vast wel bekend dat Gmail van Google gescand wordt voor advertentiedoeleinden. Ook Live Hotmail en Office365 van Microsoft combineren uw content om gericht te kunnen adverteren.

Bij Microsoft is dit optioneel uit te zetten (wel even zoeken), bij Google niet. D.w.z. u kunt de gerichte advertenties uitzetten, het scannen en algemeen adverteren niet. Microsoft en Google zien dit als een “service” aan u. U mag zelf bepalen hoe wenselijk u dit acht en of u gerichte advertenties als een “service” voor uzelf ziet.

Microsoft deelde laatst een plaagstootje uit aan Google door een beetje flauw filmpje te maken over de “Gmail man”. De strekking is overigens wel erg duidelijk maar heeft wel wat weg van ‘boter op het hoofd’.

Leerpunt is in ieder geval dat e-mail in de cloud plaatsen een prima oplossing is maar dat u wel vooraf moet vragen of uw e-mail gescand wordt en waarom. Scannen op spam is uiteraard zeer zinnig. En vergeet niet te vragen of uw data/e-mail in Nederland wordt opgeslagen zodat deze onder het Nederlandse recht valt. Gaat het om een provider uit de USA dan is de Amerikaanse regering sowieso nog steeds gerechtigd om in uw data te kijken! Tip: Kies voor een 100% Nederlandse provider voor uw cloudmail.

Ik heb het filmpje van Microsoft voor u hieronder bijgevoegd:

[jwplayer mediaid=”2470″]

Uit het privacyreglement van Google, gedateerd 3 oktober 2010:

Daarnaast kunnen we de verzamelde gegevens gebruiken voor:

  • Het leveren, onderhouden, beveiligen en verbeteren van onze services (waaronder advertentieservices) en het ontwikkelen van nieuwe services; en
  • Het beschermen van de rechten of het eigendom van Google of onze gebruikers.

Als we deze gegevens gebruiken op een andere manier dan het doel waarvoor de gegevens zijn verzameld, vragen we van tevoren om uw toestemming voor dergelijk gebruik.

Google verwerkt persoonlijke gegevens op onze servers in de Verenigde Staten en in andere landen. In bepaalde gevallen verwerken we persoonlijke gegevens buiten uw eigen land.

Uit het privacyreglement van Microsoft gedateerd november 2010:

Sommige door ons verzamelde gegevens kunnen we gebruiken om de voor u weer te geven advertenties op maat te maken, maar onze systemen zijn erop gericht om advertenties uitsluitend te selecteren op basis van gegevens die niet persoonlijk en rechtstreeks naar u verwijzen. We kunnen, bijvoorbeeld, de weer te geven advertenties selecteren volgens bepaalde algemene interessecategorieën of -segmenten die we hebben afgeleid op basis van (a) demografische of interessegegevens, inclusief gegevens die u hebt opgegeven bij het maken van een account (b.v. leeftijd, postcode, geslacht), demografische of interessegegevens verkregen van andere bedrijven, en een algemene geografische locatie die is afgeleid van uw IP-adres, (b) de pagina’s die u bekijkt en koppelingen waarop u klikt als u gebruik maakt van de websites en services van Microsoft en zijn reclamepartners, en (c) de zoektermen die u invoert in de zoekservices van Microsoft, zoals Bing en (d) informatie over de gebruikers waar u het meeste contact mee hebt via Microsoft’s communicatiemiddelen of sociale netwerkservices zoals Messenger.

Wanneer u voor de optie Niet meedoen kiest, betekent dit niet dat u geen of minder advertenties ziet. Als u voor de optie Niet meedoen kiest, zijn de weergegeven advertenties echter niet meer gepersonaliseerd.
Bovendien voorkomt u met de optie Niet meedoen niet dat er gegevens worden verzameld. Deze gegevens of gegevens die van u in het verleden zijn verzameld, worden echter niet gebruikt om gepersonaliseerde advertenties weer te geven. Microsoft blijft inhoud leveren die voor u is gepersonaliseerd, zoals de nieuwsartikelen die op MSN worden weergegeven en de resultaten die worden weergegeven wanneer u software-updates zoekt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *