Unified Communications, is iedereen er al een beetje aan gewend ?

Unified Communication (UC) is ondertussen een paar jaar oud. Voor nieuwe technologien geldt in het algemeen dat in de loop der tijd steeds meer gebruikers het gevoel hebben de mogelijkheden van de nieuwe techniek optimaal te gebruiken. Forrester publiceerde echter onlangs dat dit voor UC niet het geval is. UC wordt blijkbaar minder snel geadopteerd dan gangbare nieuwe technieken. Wat zou hier kunnen spelen ?

Onderzoek wijst uit dat gebruikers de presence informatie van UC lang niet altijd prettig vinden omdat dit mogelijkheden geeft tot onderbrekingen door anderen tijdens hun werk, net als dat email dit vaak doet. Ook kunnen de UC tools complex zijn voor (oudere ?) medewerkers die liever vasthouden aan hun traditionele middelen. En als laatste blijkt videocommunicatie voor veel gebruikers nog steeds erg onwennig en ook geven gebruikers aan dat video bij gesprekken met goede bekenden vaak afleid en daardoor juist minder gewenst is.

UC is hiermee vergelijkbaar met de invoering van Voicemail; ook toen leken de voordelen duidelijk en was de techniek niet moeilijk, maar veel mensen moesten er erg aan wennen en vonden het maar niks. Ook de business case van invoering van Voicemail was toen moeilijk te maken.

Lang niet iedereen is dus al goed bekend met UC functies en voelt zich prettig bij het gebruik ervan. Bij implementaties is het daarom zaak hier goed rekening mee te houden, bijvoorbeeld met instructies, trainingen, pilots, referentiebezoeken, key-users per afdeling, etc.

One thought on “Unified Communications, is iedereen er al een beetje aan gewend ?

  1. Ron van der Maarel zegt:

    Hoi Joost,

    leuke blog.
    Zou jij mij dat onderzoek kunnen toesturen?

    Gr
    Ron
    Onderzoek wijst uit dat gebruikers de presence informatie van UC lang niet altijd prettig vinden omdat dit mogelijkheden geeft tot onderbrekingen door anderen tijdens hun werk, net als dat email dit vaak doet. Ook kunnen de UC tools complex zijn voor (oudere ?) medewerkers die liever vasthouden aan hun traditionele middelen. En als laatste blijkt videocommunicatie voor veel gebruikers nog steeds erg onwennig en ook geven gebruikers aan dat video bij gesprekken met goede bekenden vaak afleid en daardoor juist minder gewenst is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *