De PC doet er niet meer toe.

De aankondiging dat HP haar PC divisie in de verkoop heeft staan zal bij veel mensen verbazing hebben gewekt. De grootste PC fabrikant verkoopt de afdeling PC’s? Tsja, klinkt gek maar is het natuurlijk niet. HP is al geruime tijd bezig een inhaalslag te maken waarbij software en hoogwaardige IT dienstverlening de kar moeten gaan trekken. Men neemt hierbij een voorbeeld aan IBM dat al jaren het grootste deel van haar omzet (en winst) haalt uit software en dienstverlening. Toch is de stap van HP wel enigszins opmerkelijk.

Toen IBM haar PC divisie in 2005 verkocht aan Lenovo verbaasde dat niemand. De PC speelde nog nauwelijks een rol van betekenis binnen de organisatie en IBM had reeds in de jaren 90 de focus gelegd op, met name, IT dienstverlening. Dit verklaart ook de relatief snelle adoptie van de cloud binnen IBM. Voor HP was de PC juist een van de speerpunten. Dat men er nu toch afscheid van gaat nemen is niet alleen een simpele wijziging van focus. Het is het besef dat de PC er op relatief korte termijn niet meer toe doet. Het landschap van werkplekapparatuur is fundamenteel gewijzigd door de opkomst van tablets en smartphones. Diversiteit is het nieuwe paradigma. ‘Any device’ maar ook platformonafhankelijk. De dominantie van de PC is voorgoed voorbij.

Ik hoor het u denken: ‘dat zal zo een vaart wel niet lopen’. Ben bang van wel. Op de consumentenmarkt wordt de traditionele PC inmiddels weggevaagd. En ook de zakelijke markt zal in rap tempo volgen. Natuurlijk zijn er nog altijd veel kenniswerkers die gebruik maken van PC’s met een toetsenbord en muis. Maar juist deze traditionele input devices zullen de aankomende jaren sterk wijzigen. Aan aanraakschermen op tablets en smartphones zijn we inmiddels al gewend. Maar kijk maar eens naar Microsoft’s spelcomputer Kinect om te zien hoe we in de, nabije, toekomst met computers zullen interacteren. Ook voor zakelijke toepassingen. De veranderingen zijn groot, komen snel en zullen leiden tot eenvoudiger en goedkopere werkplekapparatuur. Daarnaast zullen software, data en daarmee intelligentie  grotendeels worden verplaatst naar de cloud. Het beheren en ontsluiten van data, applicaties en infrastructuren is het nieuwe domein van de high-tech IT industrie.

Kortom, ook HP realiseert zich dat de complexiteit en daarmee het onderscheidend vermogen vooral in de cloud gaat zitten. Het zal voor HP overigens best lastig worden om een dominante rol te gaan spelen op bijvoorbeeld de cloud markt. De concurrentie komt namelijk niet alleen van de traditionele (IBM) spelers maar juist van die bedrijven die bijna vanuit de cloud zijn ontstaan. Denk hierbij aan Rackspace en Terramark. HP zal dan ook een sprong voorwaarts moeten maken. De overname van het softwarebedrijf Autonomy is hier een goed voorbeeld van. Autonomy is marktleider op het vlak van meaning based computing software. Wat? Meaning based computing, maar daarover volgende keer meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *