Bellen en internetten in het buitenland: kan dat niet goedkoper ?

Nu de vakantie voorbij is en iedereen zijn telefoonrekening heeft bestudeerd mag het weer duidelijk zijn: Mobiel bellen en internetten in het buitenland is duur, veel duurder dan binnen de landsgrenzen. Ook al zijn er in de zomer weinig mensen aan het werk, de zakelijke telefoonrekening in die maanden is meestal juist de hoogste van het jaar. Vooral dataverbruik in het buitenland kan behoorlijk in de papieren lopen, en als dit niet wordt uitgezet wacht bij thuiskomst een onaangename verrassing. Niet iedere organisatie heeft de juiste beheertools en dan kan het dataverbruik alleen door de gebruiker zelf op de telefoon worden uitgezet. Organisaties zullen dus afspraken moeten maken over dataverbruik in het buitenland:

  • Mag datacommunicatie in het buitenland aanstaan ? Want soms is het toch wel erg handig dat een mailtje wordt beantwoord of even iets kan worden opgezocht. En soms is iemand natuurlijk zakelijk in het buitenland…. En welk abonnement is dan het beste ?
  • Als het is toegestaan: hoe wordt dan omgegaan met de kosten ? Worden hier grenzen aan gesteld of worden deze doorbelast (en wat kost dat doorbelasten dan wel?). En geldt dit voor iedereen of zijn er uitzonderingen ?
  • En hoe als IT-afdeling al die gebruikers te instrueren hoe het dataverbruik moet worden uitgezet als de organisatie dit niet zelf kan ? Of welke tools aan te schaffen om zelf sturing te kunnen geven ?

Omdat het aantal smartphones in de toekomst alleen nog maar zal stijgen zullen alle organisaties over bovenstaande moeten nadenken, zo niet dan wordt het na iedere vakantie weer een bill-shock !

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *