De IT-sleutel tot succesvol samenwerken

De aankomende jaren zal de trend van ‘Bring Your Own Device’ alleen maar toenemen. Al is het maar omdat steeds meer organisaties veranderen richting keten-, project-, en netwerkorganisaties. En om effectief te kunnen samenwerken is een radicale koerswijziging van de IT-omgeving vereist. Al die ZZP’ers, consultants en medewerkers van andere organisaties brengen namelijk allemaal hun eigen apparatuur zoals smartphones, laptops en tablets mee. En daar stopt het niet. Men zal zelfs in toenemende mate eigen applicaties en tools meenemen. De noodzaak tot flexibilisering wordt daardoor alleen maar groter. Personen moeten eenvoudig toegang kunnen krijgen tot uw systemen en data. En dat op de apparatuur die men zelf meeneemt. Open is het nieuwe credo. Maar hoe organiseer en beheer je dat?

Nou, niet eigenlijk. Natuurlijk wilt u dat uw data beveiligd en integer is. En dat u beschikt over een stabiele en veilige IT-omgeving. Maar wat u als eerste zou moeten doen is bepalen wat u wel of niet wilt beheren. In veel organisaties zie ik nog dat werkelijk alles onder het beheer van de IT-afdeling wordt geplaatst. Gezien bovenstaande is dat op termijn echt niet meer haalbaar en bovendien ook niet nodig. Natuurlijk zal er nog altijd (zeer kritische) werkplekapparatuur zijn dat wel door uw IT organisatie beheerd blijft worden. Maar dat aantal neemt wel in rap tempo af.

Dus minder en vooral anders beheren. Waar nu bijvoorbeeld de beveiliging tot op de PC is geregeld zal dat zich verder terugtrekken naar het netwerk. En het gebruik van slimme cloud toepassingen en virtuele deskops maken het mogelijk om niet alleen plaats- en tijdonafhankelijk te kunnen werken maar ook op elk device dat men maar wil.

Dit betekent vanzelfsprekend niet dat de beveiliging op een lager niveau komt. U dient uw IT-omgeving alleen meer te gaan zien als een (deels) openbare ruimte waar mensen eenvoudig toegang toe hebben. U haalt als het ware het slot van de voordeur maar verstevigd de kluisdeur. Met als resultaat optimale toegankelijkheid en maximale beveiliging van uw data. Een IT-omgeving die dit mogelijk maakt is de sleutel tot succesvol samenwerken.

2 thoughts on “De IT-sleutel tot succesvol samenwerken

  1. Eva zegt:

    Samenwerken maakt dat 1 + 1 = 3. Dat houdt inderdaad in dat die samenwerking ook op IT-basis moet in orde zijn. Dus verzint eer je begint, en bepaalt op voorhand welke info en gebieden gedeeld worden en welke niet en neem je voorzorgen. Samenwerken mag niet in gevaar komen door onvoorzichtigheid. Als men achteraf tot de ontdekking komt dat men te open is geweest is terugschroeven altijd een blijk van wantrouwen, hetgeen niet altijd goed is voor de samenwerking. Eva Joos.

  2. An Peters zegt:

    Herkenbaar! Ik, als notair roadwarrior, weet als geen ander de problemen die je kunt ondervinden als apparatuur niet goed met elkaar communiceert. Gelukkig wordt dit meer en meer opgepakt en zie ik het rond me heen veranderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *