Mobiele communicatie; welke variant past het beste bij de business ?

We kunnen niet meer zonder mobiele telefonie, maar hoe moet je mobiele telefonie nou inrichten zodat deze het beste is afgestemd op de business ? Heb je wel of niet nog een eigen telefooncentrale nodig ? Moet iedereen een smartphone ? Wat doen we met ‘Bring Your Own’ ? En wat is Private GSM ? Misschien een goede optie ?

De gebruikers zullen moeten aangeven op welke manier mobiele telefonie binnen het bedrijf moet worden ingericht. Is een variant met alleen maar mobiele telefoons (en dus geen (eigen) telefooncentrale) voldoende ? Voor sommige gebruikers kan dit namelijk prima volstaan. Of zijn alternatieve varianten meer geschikt, waarbij bijvoorbeeld voor een beperkt aantal werkplekken nog wel vaste telefoons worden gebruikt, maar waarbij de mobiele toestellen (in meer of mindere mate) zijn geïntegreerd met deze vaste toestellen (en de eigen telefooncentrale). Hoe ver moet deze integratie dan gaan ? En waarom belt niet iedereen gewoon via Skype of wordt er niet een eigen GSM netwerk aangelegd (Private GSM) ? Wat zijn de voordelen van iedere optie voor de organisatie ?

Omdat iedere variant zijn eigen kenmerken heeft zijn zal een organisatie goed moeten onderzoeken welke variant het beste past. Er zal met name moeten worden afgestemd met de (wensen van de) gebruikers (de business), bijvoorbeeld voor wat betreft functionaliteit, betrouwbaarheid, beheermogelijkheden, en uiteraard ook qua kosten. Wederom een mooi klusje !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *