Bespreken is zilver… communiceren is…

Goud waard! Tenminste als we de boodschap goed weten over te brengen. En dat is nu net waar ik het bij IT-vraagstukken vaak mis zie gaan. Het blijkt bijzonder moeilijk om de IT-wensen van uw organisatie (de Business) over te brengen aan de IT-ers. Wat gaat er mis? Wat maakt dat we gefrustreerd raken over het feit we elkaar niet begrijpen? Wat is er aan de hand?

Binnen een organisatie wordt zelden dezelfde ‘taal’ gesproken. U als vertegenwoordiger van de business redeneert vanuit de business in de zin van visie, toegevoegde waarde en functionaliteit. Uw IT-ers denken en spreken vanuit technisch perspectief in de zin van problemen en oplossingen. Paul Glen heeft hierover onlangs een publicatie uitgebracht.

U wilt bijvoorbeeld meer efficiënt gebruik kunnen maken van digitale informatie binnen uw organisatie. In de dialoog met ‘IT’ worden al snel vragen gesteld vanuit technisch perspectief. Welke beveiligingsmaatregelen zijn nodig? Welke eisen worden gesteld aan de beschikbaarheid?  Enz. Vanuit uw positie is het logisch dat u op dergelijke technische vragen geen antwoord op kunt geven. Uit eindelijk wordt het overleg afgerond met over en weer de mening dat de ander er niets van begrijpt.

Nog meer dialoog of nog langer overleggen is volgens mij een doodlopend spoor. Wat zou er gebeuren als de IT-ers de Business gaan begrijpen? Ik hoop de volgende keer in te gaan op de ‘wat’ en ‘hoe’ vraag.

Elkaar begrijpen…, stel je voor wat dat gaat opleveren…

One thought on “Bespreken is zilver… communiceren is…

  1. Cynthia Mulder zegt:

    Daarom moet je ook nooit eindgebruiklers en techneuten rechtstreeks met elkaar laten praten.
    In het bedrijfsleven heb je daarvoor Business analisten of Informatie analiste’; bij ons (ROC) hebben we daarvoor Stafmedewerkers Informatie Management. Die fungeren als intermediair tussen techneuten en eindgebruikers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *