Google maakt er een potje van!

Google heeft aangekondigd zijn privacybeleid per 1 maart a.s. te gaan wijzigen. Nu kent het bedrijf voor alle verschillende diensten die het heeft verschillende voorwaarden. Eén beleid en één set overkoepelende voorwaarden lijkt in eerste instantie prima. Lekker duidelijk en transparant. Maar waar het Google eigenlijk om gaat is uw data. Want naast de voorwaarden gaat Google vooral al die verschillende diensten koppelen. Want Google weet eigenlijk veel te weinig van u. Vinden ze zelf.

Het is Google al geruime tijd een doorn in het oog dat het minder van zijn gebruikers weet dan concurrent Facebook. Want als er een bedrijf is wat exact weet waar zijn 850 miljoen(!) gebruikers allemaal in geïnteresseerd zijn dan is het wel Facebook. En kennis in deze is goud waard. Letterlijk.

Tijd voor maatregelen dus. Hilarisch werd het deze week helemaal toen Google, bovenop de aangekondigde wijziging van het privacybeleid, een nieuwe truc bekend maakte. Zij willen u betalen zodat zij u een jaar lang mogen volgen op uw reis over het internet. Serieus, u krijgt er 25 dollar per jaar voor.

Maar eigenlijk is het helemaal niet om te lachen. De noodzaak om te beschikken over uw data is klaarblijkelijk zo groot dat het afschermen daarvan op termijn wellicht volstrekt onmogelijk wordt. Dat is dus zoiets als boodschappen doen bij een supermarkt waarbij het verplicht wordt om een bonuskaart inclusief uitgebreide identificatie te voeren voordat u überhaupt de winkel in mag. En een alternatieve, bonuskaartvrije supermarkt is er dan dus niet meer. En de nieuwe, op stapel staande, Amerikaanse SOPA wet helpt natuurlijk ook niet. Het gaat zelfs Eurocommissaris Neelie Kroes te ver.

Belangrijkste boodschap in deze is dat dit natuurlijk niet alleen privépersonen raakt. Ook uw organisatie dient hier rekening mee te houden. U kunt wel een uitgebreid informatiebeveiligingsplan hebben, maar uw medewerkers maken waarschijnlijk elke dag gebruik van Google. Tijd voor een heroriëntatie van niet alleen uw beveiligingsbeleid maar ook uw privacybeleid!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *