Telefonie in het onderwijs; tijd om kosten te gaan besparen !

In de afgelopen weken werkte ik aan een opdracht voor een onderwijsorganisatie met enige tientallen scholen in een grote stad. De vraagstelling was om te onderzoeken welke voordelen er zijn als al deze locaties gezamenlijk gebruik gaan maken van een (1) centrale telefonievoorziening. Deze voorziening kan hierbij bestaan uit zowel aanschaf van een eigen telefoniesysteem als het afnemen van ‘telefonie als dienst’, beide gebaseerd op VoIP technologie.

Het onderzoek toont als eerste aan dat er serieuze kosten zijn te besparen. In dit geval rond de € 40.000 per jaar, te behalen door het centraliseren (en verminderen) van verbindingen, het uniformeren van systemen, het gebruiken van kostenbesparende voorzieningen, het verdwijnen van kosten voor onderling bellen, en door gezamenlijke inkoop van abonnementen, belminuten en apparatuur. Een aantrekkelijke besparing die een organisatie in deze tijd niet kan laten liggen.

Naast deze besparing zijn er diverse andere voordelen bij zo’n model met 1 centrale telefonievoorziening die minder makkelijk in geld zijn uit te drukken:

  • Ontzorging door telefonie eenvoudig vanuit de centrale organisatie te kunnen aanbieden.
  • Professionalisering door de eigen beheerorganisatie (of regie-organisatie) professioneel in te richten.
  • Verhoging van de beschikbaarheid van de systemen (of de dienst).
  • Schaalbaarheid, eenvoudiger mee te groeien met nieuwe functionaliteiten of veranderingen in de organisatie.

Ik denk dat bovenstaande voor veel schoolorganisaties geldt. Tijd dus voor een onderzoek !

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *