IT-samenwerking en VoIP: telefonie wordt gratis ?

In deze economisch moeilijke tijden onderzoeken veel organisaties of IT goedkoper (en beter) kan door samen te werken met anderen. Ook telefonie wordt in zo’n onderzoek meegenomen. Vaak leeft de gedachte dat als één van de organisaties een VoIP telefoniesysteem heeft, dat de anderen daar eenvoudig (en dus goedkoop) op kunnen meeliften.

En technisch kan dat natuurlijk ook; ergens in het gezamenlijke netwerk wordt de (redundante) callserver geplaatst, op één of enkele plekken komen de gateways voor de aansluiting van de netlijnen, en verder kunnen eenvoudig op alle werkplekken toestellen worden aangesloten. Kostenbesparingen zijn hierna bijvoorbeeld mogelijk doordat de telefonisten voor alle locaties hun werkzaamheden kunnen uitvoeren, doordat beheertaken centraal kunnen worden ingericht, en doordat medewerkers zich op een willekeurige locatie onder hun eigen nummer kunnen aanmelden.

Ook op technisch gebied zijn er kosten te besparen, maar deze zijn vaak wel lager dan vooraf wordt verwacht. Uitbreiden van een systeem naar meerdere locaties en extra medewerkers is namelijk niet gratis: Er moeten nog steeds toestellen en licenties worden aangeschaft en samen zijn deze het leeuwendeel van de kosten van een nieuw systeem. Hiernaast krijgt de leverancier / fabrikant van het bestaande systeem een monopolie positie; hij is de enige leverancier en zal niet het meest scherpe aanbod neerleggen. Zeker als de uitbreiding fors is kan het daarom aantrekkelijk zijn een nieuwe aanbesteding te starten. Ook kan ‘de markt’ dan bepalen welk systeem het beste past; niet altijd past een bestaand systeem als beste bij alle wensen en eisen.

Oftewel: Samenwerken met VoIP: het kan zeker goedkoper, maar gratis wordt het niet !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *