Vroegtijdig paasvuur bij Vodafone goede leerschool. Voor iedereen.

Afgelopen woensdag werd Vodafone Nederland getroffen door een brand in één van haar netwerkcentrales. Met als gevolg dat woensdag ruim 1 miljoen abonnees niet konden bellen, c.q. mobiel internetten. Nu, op zondagavond, zijn volgens de laatste update de problemen nog steeds niet helemaal opgelost. Sommige mensen moeten het dus al 5 dagen zonder mobiel internet en in sommige gevallen mobiele telefonie doen. Tenzij ze inmiddels zijn overgestapt naar een ander provider (prepaid of een nieuwe abonnement).

Er zijn meerdere partijen die lessen kunnen trekken uit dit incident. Ten eerste Vodafone. Maar zeker ook de abonnees van mobiele providers. Laat ik beginnen met Vodafone.

Vodafone

Hoe kan het dat een partij die een product als mobiele telefonie en mobiel dataverkeer levert aan zo’n groot gedeelte van de Nederlandse bevolking zo’n cruciaal onderdeel van haar netwerk zo knullig beveiligd heeft? Er kan dus blijkbaar iemand ongezien bij een netwerkcentrale komen en dan brand stichten in een container (want dat schijnt de oorzaak te zijn) die zo dicht bij het pand staat dat het vuur over kan slaan. Vervolgens is er brandweer nodig die de brand blust met bluswater. Wat uiteraard killing is voor de aanwezige apparatuur.

Iedereen die wel eens in een modern datacenter is geweest weet dat het ook anders kan. Een dergelijk object staat op een terrein dat is uitgekozen op basis van een omgevingsverkenning. Er is sprake van een vrijliggend perceel met hoge hekken er om heen en in de omgeving zijn geen risicovolle bedrijven gevestigd. Overal is videobewaking en bewegingsdetectie, en zodra iemand probeert binnen te komen zijn er bewakers in de directie nabijheid paraat. Desondanks is het uitgesloten dat er containers tegen het pand aan staan die in brand gestoken kunnen worden. Brandstichting is vrijwel uitgesloten. Omdat er ook van binnenuit brand kan ontstaan hangt er de nodige branddetectie-apparatuur inpandig. Mocht er brand uitbreken dan wordt automatisch binnen enkele seconden gas de serverruimtes binnengeperst, die ervoor zorgt dat de zuurstof verdwijnt. Het eventuele vuur dooft dan vanzelf en blussen met water is niet noodzakelijk. Ook met grootschalige incidenten is in veel gevallen rekening gehouden. Mocht er bijvoorbeeld heel toevallig een vliegtuig op een bepaald datacenter storten, dan is er in de meeste gevallen sprake van een uitwijklocatie, waar een backup van alle data etc. staat.

Ik begrijp dat er aan een datacenter zoals hiervoor omschreven een ander prijskaartje hangt dan aan de inrichting van de ruimte waar de netwerkcentrale van Vodafone gehuisvest was, maar het lijkt me toch het overwegen waard. Klanten die weglopen kosten ook geld.

Abonnees

En dan de abonnees. Een aantal begon gelijk te schreeuwen over schadevergoedingen, bijvoorbeeld omdat zij omzet misliepen doordat zij voor klanten niet bereikbaar waren. Een ander klaagde over het feit dat haar middag was verpest doordat zij een vriendin niet had kunnen vinden omdat zij wel een tijdstip hadden afgesproken om elkaar in de stad te ontmoeten, maar geen locatie. Deze mensen zou ik willen aanraden nog eens goed naar de leveringsvoorwaarden van hun provider te kijken. Iedereen denkt wel dat in ieder geval de telefoon het gewoon altijd moet doen, maar in de meeste gevallen wordt een beschikbaarheid van 95% op jaarbasis gegarandeerd. Dat betekent dat het netwerk er in principe zo’n achttien dagen per jaar uit mag liggen zonder dat de provider ingebreke kan worden gesteld. Dit geldt overigens niet alleen voor Vodafone. Misschien toch ook maar een vaste lijn als backup aanhouden. Kan ook handig zijn als je telefoon weer eens uit je borstzakje in de WC-pot glijdt!

 

 

One thought on “Vroegtijdig paasvuur bij Vodafone goede leerschool. Voor iedereen.

  1. Peter Blok zegt:

    Richtlijnen worden door vele overkoepelende organisaties zoals DNB en AFM gegeven. Hoewel wij ons als organisatie meer de focus leggen op de continuiteit van de bedrijfskritische medewerkers en de werkplekomgeving, vind ik het een noodzaak dat er (dwingende) richtlijnen worden opgesteld voor de Telecom branche. Deze richtlijnen zouden moeten gelden voor hun ICT-omgeving (disaster recovery) alswel een BCP waarin bedrijfskritsche processen en -medewerkers beschreven worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *