De toekomst van het internet

Er hangt iets in de lucht. De aanstaande beursgang van Facebook om precies te zijn. Afgaand op de publicaties van de afgelopen dagen iets wat de gemoederen aardig bezig houdt. Luuk Koelman, columnist en broodschrijver, positioneerde Facebook op 5 april j.l. als een zeepbel. Volgens hem worden cijfers over het gebruik van Facebook enorm opgeblazen. Enkel en alleen om meer geld aan adverteerders te kunnen vragen. Peter Olsthoorn, multimedia journalist, fulmineerde vervolgens op 16 april j.l. tegen de publicatie van Koelman en stelde dat Facebook mogelijk het internet overneemt.

Wie er ook gelijk heeft: in ieder geval vond Sergey Brin, één van de oprichters van Google, het deze week nodig om een waarschuwing af te geven. Volgens hem brengen partijen als Facebook en Apple de vrijheid van het internet in gevaar. En daarmee het verdienmodel van Google. Maar dat vergat hij erbij te vertellen.

Google ziet de bui al hangen. Facebook, dat geen gegevens wil delen met de buitenwereld, dat miljarden ter beschikking krijgt om zijn gesloten omgeving nog verder uit te breiden. Iets wat haaks staat op de filosofie en het verdienmodel van Google. Ik kan me de reactie van Brin dan ook wel voorstellen. Aan de andere kant: Facebook heeft de ratrace met andere social networks wel gewonnen, maar als het maar groot genoeg wordt, wordt het waarschijnlijk allemaal net zo onoverzichtelijk als het huidige world wide web en wil iedereen een goede zoekfunctie a la Google.

Bovendien vraag ik mij af in hoeverre Facebook überhaubt de potentie heeft nog veel verder te groeien. Dit gegeven het feit dat er in tegenstelling tot op het world wide web binnen Facebook allerlei spelregels worden gehanteerd. Begin deze week las ik bijvoorbeeld nog dat “tepels” niet zijn toegestaan op Facebook en dat de grens wordt gelegd bij afbeeldingen van “borstvoeding”.  Nu ben ik zelf niet iemand die continue op zoek is naar naakt, maar het is toch alom bekend dat porno big business is op het internet. Ik denk dan ook dat er heel veel mensen zijn die net als ik blij zijn met de openheid van het world wide web.

Natuurlijk, het is af en toe best wel zoeken naar de juiste informatie, en vervolgens moet je heel kritisch kijken naar de bron. Maar wordt dat probleem in de toekomst niet opgelost via het semantische web? Ik ben erg voor keuzevrijheid. De ene keer zal ik gebruik maken van Facebook en de andere keer voor het world wide web. Daarbij neem ik dan maar voor lief dat ik in alle gevallen lastig gevallen wordt door allerlei reclame-uitingen.

Hoewel: als er een social network was waarbij ik tegen betaling van een maandelijkse vergoeding van bijvoorbeeld Eur 1,– per maand de garantie zou krijgen dat mijn privacy volledig gewaarborgd was en ik en mijn vrienden niet lastig gevallen zouden worden met reclame, zou ik daar direct lid van worden. Met 850 miljoen leden, zoals in het geval van Facebook, is dat toch ook een aardig verdienmodel?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *