Facebook als democratie?

Facebook als democratie?Facebook wordt wel eens vergeleken met een virtueel land met 900 miljoen inwoners. Deze week kun je zelfs stemmen bij Facebook of je het eens bent met de steeds wijzigende en verder opschuivende privacy-regels. Een Oostenrijkse student heeft een website opgezet waar klachten over de privacy-regels van Facebook gedeponeerd kunnen worden. 48.000 mensen hebben hier al gebruik van gemaakt. Het gaat om de wijzigingen die Facebook vlak voor de beursgang heeft doorgevoerd. Als 30% van de Facebook abonnee tegen stemt dan zal de uitslag bindend zijn.

Hoe bindend en wat er dan mee gebeurd moeten we natuurlijk nog maar afwachten. Het stemmen gaat nu tussen de oude privacyregels uit 2011 of de nieuwe. Uiteindelijk is Facebook geen echte democratie als het op ondernemen aankomt en Mark Zuckerberg is niet democratisch gekozen. Bottom-line wil Facebook ons socialer maken en tegelijkertijd daar veel geld aan verdienen en daar staat spanning op. Het socialer maken wordt vooral bereikt door de privacyregels regelmatig te wijzigen. Het merendeel van de omzet komt uit adverterentieinkomsten. Hoe gaan zij hier in de toekomst mee om is de vraag?

Het probleem hierbij is dat steeds meer mensen gebruik maken van Facebook via de smartphone i.p.v. de computer. En op een 4 inch Android- en Apple-smartphones is het nu eenmaal lastiger adverteren dan op een computer. Zou dit de reden zijn dat Facebook zelf een eigen smartphone ontwikkelt? Deze gaat vast erg geschikt zijn voor advertenties… Hoe snel zal dit gaan en in welk tempo stuwt dit de koers weer omhoog? Met een koerswinstverhouding van 100 (2- 3 x hoger dan die van Google of Apple) was de waarde van 100 miljard USD op de introductiedag ook wel erg optimistisch. De huidige stand is 45.000 voor de oude regels versus 16.000 voor de nieuwe. In verhouding tot de 900 miljoen abonnees wordt er wel erg mager gestemd… Vergeet u niet te stemmen? 9 juni wordt de uitslag door Facebook bekend gemaakt.

One thought on “Facebook als democratie?

  1. Joost Sliphorst zegt:

    Tsja, Ik KAN niet eens meer stemmen… en dat heb ik indirect weer op een andere manier gedaan….

    Het is net als TV.. ergeren aan de reclames helpt niet. Zappen naar de publieken of uitzetten wel. Het is ook een optie om je FB account op te heffen, te de-activeren.

    Ik heb het gedaan, apps verwijderd en wat denk je: Ik ben er nog…. Ik kan het je aanraden!

    Het voelde voor mij niet goed om ‘mijn hele leven in de verkoop te gooien’ …. Ik mis het niet. ECHT Contact met mensen blijft voor mij bestaan, daar heb ik FB niet voor nodig… het had iets ‘intiems’ FB… dat is nu weg… er komt vast weer iets nieuws, waar het ‘jaren-90’ verdien-model niet als fundament geldt…. een nieuw initiatief…?? Wie weet…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *