Telefonie binnen het onderwijs, geef per maand € 2.000 – € 5.000 minder uit!

Schoolorganisaties die beschikken over veel gebouwen hebben vaak een diversiteit aan IT-systemen. Ook de telefoniesystemen zijn in de regel van verschillende merken en ouderdom. Tot enkele jaren geleden was het lastig om telefoniesystemen te uniformeren en te vereenvoudigen zoals dat voor de overige IT-componenten vaak wel gebeurde. De huidige stand van de techniek maakt een uniformering en een daarmee samenhangende kostenbesparing echter wel mogelijk.

Door op slechts 1 plek een telefoonsysteem te plaatsen (in plaatst van dat alle locaties eigen systemen hebben)  worden alle netlijnen met behoud van het eigen telefoonnummer op 1 locatie aangesloten (in plaats van dat alle locaties eigen netlijnen hebben). Door de telefonie hierna ook als dienst van een provider af te nemen zijn er geen verdere investeringen nodig.

Nadat de systemen gecentraliseerd zijn wordt er bespaard op de belkosten (onderling bellen wordt gratis, inkoopschaalvoordelen op abonnementen en tikken, goedkoper bellen naar mobiel). Recente ervaringen bij een tweetal grote schoolorganisaties leert dat er (alleen) voor wat betreft de kosten €3.000 tot €5.000 per maand minder uitgegeven wordt na centralisatie van telefonie.

Om de kostenbesparingen te behalen moet er wel aan een aantal randvoorwaarden worden voldaan. Vaak zal er een nieuw telefoniesysteem moeten worden aangeschaft (of een telefoniedienst afgenomen) en ook zullen de juiste verbindingen tussen de locaties (of naar de provider) beschikbaar moeten zijn. De eventuele kosten hiervan moeten worden afgewogen ten opzichte van de genoemde besparingen en voordelen. Tijd voor een business-case voor doelmatiger telefoneren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *