Hosted Voice, de stand van zaken.

Expanding Visions heeft marktonderzoek gedaan om te onderzoeken hoe ver (telefonie)leveranciers zijn met ‘Hosted Voice’. Onderstaand de belangrijkste bevindingen.

Hosted Voice (of ‘Managed VoIP’ of ‘Cloud telefonie’) staat voor een telefonievoorziening waarbij telefonie als dienst vanuit een leverancier wordt geleverd. In de regel bestaat zo’n oplossing uit een (VoIP) telefonieserver die in een datacenter is geplaatst, een dataverbinding tussen datacenter en de kantorganisatie, en telefoontoestellen of softphones (a la Skype) op klantlocatie. Er wordt betaald per toestel per maand met eventuele aanvullende kosten voor extra functies. Onderstaand de belangrijkste resultaten van de vragen die aan de telefonieleveranciers zijn gesteld.

Op de vraag of leveranciers Hosted Voice als belangrijke ontwikkeling zien is de algemene tendens dat Hosted Voice als één van de belangrijkste ontwikkelingen voor de zakelijke markt wordt gezien. Er wordt een flinke groei voorzien, mogelijk dat uiteindelijk rond de 40% van alle telefonie op basis van ‘Cloud’ wordt. Hoe snel deze ontwikkeling gaat is nu echter nog niet duidelijk. Enkele leverancier noemen dat men verwacht dat de markt van Hosted Voice over circa 3 jaar volwassen is.

Veel leveranciers kunnen zowel Hosted Voice als traditionele oplossingen aanbieden en doen dit omdat op dit moment vooral de wat kleinere bedrijven (<200 werkplekken) kiezen voor Hosted Voice, daar waar de grootzakelijke markt vaak nog kiest voor aanschaf (en eigen beheer) van eigen telefoniesystemen. Er zijn echter ook leveranciers die alleen maar een Hosted Voice oplossing kunnen aanbieden. Van deze laatste zijn in de afgelopen periode enkele nieuwe leveranciers in de markt ontstaan.

Leveranciers verwachten dat het negeren van deze ontwikkeling zal betekenen dat men niet kan overleven in de markt. De meeste leveranciers hebben dan ook al een concreet aanbod ingeregeld of zijn daar op dit moment mee bezig. De oplossing moet zowel technisch als organisatorisch en op dienstenniveau worden ingeregeld. Soms wordt samengewerkt met partners. De geboden oplossing is voor kleine bedrijven vaak een gestandaardiseerde oplossing, voor grotere bedrijven is dit vaak maatwerk. Zeker als de vraag complex is, bijvoorbeeld als telefonie geïntegreerd of gekoppeld moet worden met andere systemen of als er bijzondere financieringswensen zijn, wordt er een maatwerkoplossing geboden. Proposities bestaan vaak uit bouwblokken waaruit gekozen kan worden.

De hoeveelheid actieve kanten (/referenties) waar een leverancier op dit moment over beschikt verschilt zeer sterk. Enkele leveranciers zitten nog in de opstartfase, andere leveranciers hebben al tientallen klanten. Zeker bij grotere klantorganisaties zullen zo weinig leveranciers beschikken over ‘3 vergelijkbare referenties’ waar bij aanbestedingen nog al eens om gevraagd wordt. De prijzen zijn vaak maatwerk, maar gerekend kan worden op prijzen vanaf circa €6/maand/toestel. Prijzen variëren afhankelijk van het type toestel, de gewenste functies, de omvang en complexiteit.

Bovenstaande maakt duidelijk dat Hosted Voice sterk in opkomst is. En zeker omdat veel organisaties onderzoeken hoe hun ICT eenvoudiger, veiliger, beter en goedkoper kan, kan Hosted Voice hier een goede aanvulling bij zijn. Tijd voor nader onderzoek !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *