Hoe voorkomen we een IT recept voor ellende?

Met enige regelmaat kom ik bij organisaties waar nog erg ingewikkeld wordt gedaan over de eigen IT-infrastructuur. Sterker nog, als ik in gesprek kom over ‘de IT’ binnen de organisatie dan gaat het nog veel te vaak juist over de IT-infrastructuur. Netwerken en besturingssystemen: uren kan men er over praten. En vooral dat de ‘cloud’ vol gevaren en voor hun specifieke organisatie nog lang niet van toepassing is.

Dat vermeende belang van de IT-infrastructuur is natuurlijk wel opmerkelijk. Alsof de infrastructuur de personificatie van ‘de IT’ is. Nu onderschat ik de noodzaak van een stabiele, veilige en schaalbare IT-infrastructuur niet, hoor. Maar het is toch vooral gereedschap. Een grotendeels gestandaardiseerd gereedschap bovendien. Hoewel dat laatste bij sommige IT-organisaties maar moeilijk schijnt door te dringen. Stelt u zich eens voor dat u een rondleiding krijgt door de keuken van een toprestaurant. Gevraagd naar wat dit restaurant nou zo goed maakt wordt er vervolgens naar het gasfornuis gewezen. ‘De gasleiding hebben wij zelf gefreesd en daarom smaakt het eten hier zo lekker’. Onzin natuurlijk, de reden dat de Librije in Zwolle een internationaal toprestaurant is, heeft weinig te maken met het fornuis. Het is chef Jonnie Boer die op fabuleuze wijze van (soms heel simpele) ingrediënten zeer bijzondere gerechten maakt. En toch heeft de IT het nog veel te vaak over het fornuis.

Dit is meer dan een gemiste kans. Door deze focus maar vast te blijven houden maakt de IT-organisatie zich op termijn volstrekt overbodig. Infrastructuur diensten (IAAS) worden steeds meer gemeengoed, de kwaliteit stijgt en de prijs daalt. Maar bovenal worden businessmanagers door IT-leveranciers steeds meer verleid om software als dienst (SAAS) af te nemen. Met alle mogelijk rampzalige gevolgen van dien. Want IT is natuurlijk veel meer dan alleen de som van de afzonderlijke (software)producten. Het is vooral de integratie ervan waar de echte waarde ligt en daar heeft die businessmanager helemaal geen verstand van. Sterker nog, zonder regie hebben we hier een recept voor (integratie)ellende te pakken. En daar ligt precies de kracht van, en de kans voor, de ‘nieuwe’ IT organisatie.

De IT-organisatie zal zich meer en meer moeten positioneren als bereider van alle verschillende IT ingrediënten. Volledig de focus op informatisering en alleen nog sturend op automatisering. Net zoals een topkok dus. De ingrediënten liggen al klaar, nu het recept nog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *