IT á la carte, maar wat staat er eigenlijk op de menukaart?

Het is een mooie dag en je besluit om met je geliefden lekker uit eten te gaan. Je geniet nog na van een heerlijke vakantie en om de goede herinneringen nog eens op te halen is het voorstel om Italiaans te gaan eten. Maar nu de vraag, naar welk restaurant gaan we? De keuze zal afhankelijk zijn van de menukaart en wellicht eerdere ervaringen of aanbevelingen van vrienden of bekenden. Voor een hotel of restaurant is de menukaart, met daarbij de kwaliteit van de gerechten, een groot deel van de identiteit en daarmee van onderscheidend vermogen.

Hoe zit het met de ‘IT-menukaart’ binnen je eigen organisatie? Wat zijn de ingrediënten (IT-middelen, zie ook de blog van mijn collega Marcel), maar vooral de samenstellingen (de IT-functies) van de ingrediënten die het ‘menu’ maken? In het algemeen zal de ‘IT-menukaart’ afhankelijk zijn van de volgende criteria:

  • de wensen van je doelgroep (afdelingen, gebruikers maar ook klanten, partners en  leveranciers);
  • de trends en ontwikkelingen van het moment;
  • de winstgevendheid of toegevoegde waarde van de IT-voorzieningen;
  • verplichtingen;
  • de concurrentie;
  • wettelijke voorschriften.

De wensen of behoeften binnen de organisatie maar ook van klanten, partners enz. zal bekend moeten zijn. Van groot belang is dat duidelijk is wat de trends en ontwikkelingen zijn. Immers niemand heeft gevraagd om een apparaat als de iPad, maar nu die er is, is zo’n tablet PC toch wel heel handig en wil ‘iedereen’ wel zo’n apparaat. De vraag is of zo’n handig IT-middel of IT-gereedschap ook toegevoegde waarde oplevert voor de organisatie.

Verplichtingen ontstaan bijvoorbeeld door samenwerkingsverbanden. Bijvoorbeeld de organisatie maakt deel uit van een inkoopcombinatie. Die combinaties kunnen bij geselecteerde leveranciers grotere volumes (hoeveelheden) afnemen tegen gunstige voorwaarden. De verplichting is om een bepaald merk of type apparaat of software af te nemen en toe te passen binnen je organisatie.

De laatste twee genoemde criteria, concurrentie en wettelijke voorschriften, noemen we ook wel omgevingsfactoren. Als organisatie kun je hierop niet rechtstreeks invloed uitoefenen, maar je hebt er wel mee te maken! Denk bijvoorbeeld aan de wettelijke voorschriften op bescherming van persoonsgegevens of het voor een bepaalde periode beschikbaar houden van gegevens voor de fiscus.

Voor het opstellen van de IT-menukaart ben ik van mening dat je zowel vanuit de ‘IT’ als vanuit de ‘business’ moeten willen dat IT zijn facilitaire rol ontstijgt en nauw betrokken wordt bij de algehele bedrijfsstrategische beslissingen. Tenzij je er zeker van bent dat IT nooit een onderscheidende factor kan zijn voor het succes van je business.

Loopt je het water ook al door de mond, of staat het water je tot aan de lippen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *