Online winkelen gaat nieuwe fase in

Het wordt stiller en stiller op straat. Zeker in winkelcentra. Op dit moment hangt dat natuurlijk nauw samen met de economische crisis waarin we nog steeds verkeren. Maar zelfs als de economie weer aantrekt zal, zo verwacht ik, het winkelbezoek de komende jaren afnemen.  Dit doordat het ons met dank aan diverse technologische ontwikkelingen steeds makkelijker wordt gemaakt om allerlei zaken online te kopen.

Virtuele paskamer

Zo las ik deze week dat Otto in Duitsland gaat experimenteren met Upcload.com. Een online toepassing waarmee je via je webcam je maten kunt laten opnemen. Als je dit eenmaal gedaan hebt kun je diverse kledingstukken uitzoeken in de online-catalogus van Otto en wordt automatisch de best passende maat voor je geselecteerd. Voordeel voor Otto en voor jezelf: veel minder retourzendingen. Otto past Upcload voorlopig nog niet toe in haar Nederlandse webwinkel, maar wedden dat zowel Otto als Wehkamp dit binnen twee jaar hebben geïmplementeerd?

De volgende stap is natuurlijk dat je de kleding ook geprojecteerd ziet op een afbeelding met jouw maten en jouw hoofd. Zodat je een indruk krijgt van hoe e.e.a. eruit ziet als jij het aan hebt. Iets wat Hans Anders overigens al min of meer voor elkaar heeft. Daar kun je in de webwinkel via de webcam een foto van jezelf maken en vervolgens kijken hoe diverse monturen je staan. Helaas nog niet in 3D, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van tijd.

Op deze manier voegt het steeds minder toe om naar een winkel te gaan om kleding te passen. Tenzij je het zoals mijn vrouw en ik leuk vindt om door de stad te struinen. Iets wat onze kinderen echter háááten. En ik ken diverse mannen die het verschrikkelijk vinden om een kledingwinkel in te gaan. Voor hen zijn dit soort technologieën een uitkomst.

Bilboardwinkel

Een andere ontwikkeling die maakt dat je steeds minder naar een winkel moet voor inkopen, is de opkomst van wat ik maar noem de billboard winkel. Bart Smit had vorig jaar in Nederland de primeur op Utrecht Centraal. Zij boden de mogelijkheid om met behulp van een QR-reader cadeaus te betellen, die vervolgens bij je thuis bezorgd werden. Tesco en Delhaize doen nu iets vergelijkbaars in Engeland, respectievelijk België. Met behulp van een app op je smartphone kun je artikelen bestellen vanaf billboards op plaatsen waar veel publiek komt. Vervolgens kun je je bestelling thuis laten bezorgen of bij een door jou gewenst filiaal op een door jou gewenst tijdstip ophalen.

En dus..

.. geldt voor consumenten steeds meer dat zij het “shop until you drop” kunnen inwisselen voor “drop before you shop”. We kunnen steeds meer “any time, any place” winkelen, waarbij de beleving en de geboden achtergrondinformatie steeds rijker wordt. Nu al constateer ik dat ik meer en adequatere informatie over een bepaald product op het internet kan vinden dan bij een verkoper of verkoopster in een winkel.

.. geldt voor ondernemers dat het chinese gezegde “Je kunt pas een winkeltje beginnen als je kunt lachen” wellicht moet worden ingewisseld voor “Je kunt pas een winkeltje beginnen als je een goede internetstrategie hebt”.

.. moeten gemeenten er waarschijnlijk rekening mee gaan houden dat de leegstand die nu al optreedt in diverse winkelcentra de komende tijd alleen nog maar toeneemt. De foto aan het begin van deze blog is afkomstig uit een artikel in De Gelderlander van 11 februari 2012. Dit artikel ging in op het feit dat in het centrum van Tiel op dat moment 30 winkelpanden leeg stonden. Tiel, een gezellig stadje met een historische kern en een regiofunctie. Volgens de ondernemers die in het artikel aan het woord komen ligt de oorzaak voor de leegstand in belangrijke mate bij de opkomst van internetwinkels. Vraag is hoe gemeenten met een dergelijk vraagstuk omgaan en voorkomen dat binnensteden en winkelcentra gaan verpauperen.

 

One thought on “Online winkelen gaat nieuwe fase in

  1. Jurgen zegt:

    Grappig dat je in dit artikel aanhaalt, dat je het leuk vindt om door de winkelstraat heen te struinen. Dit is namelijk ook iets wat online kan. Een voorbeeld is Gift Avenue (www.giftavenue.nl).Een online 3D winkelstraat. Dit komt er zo uit te zien; http://www.youtube.com/watch?v=JLoIxZ30QJ4
    Hierdoor kun je dus ook voort online door een winkelstraat heenlopen. Wederom een brug tussen de online en fysieke wereld en dus een nieuwe fase. Ook weer een puntje wat extra bevestiging geeft aan je artikel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *