Facebook, een (zelf)moordend succes?

Iedereen die aandelen Facebook had dacht dat hun zilver in goud zou veranderen. Maar de koers van aandelen facebook is sinds de introductie op de beurs hard achteruit gegaan! Eerder zagen we eenzelfde verschijnsel bij de aandelen Groupon. Hoge verwachtingen die voor velen helaas niet werden waargemaakt zorgden voor twijfels ten aanzien van het businessmodel van Facebook. Mogelijk wordt het voor met name facebook nog wel wat erger nu het moment nadert dat weer een aantal investeerders hun investering te gelde mogen maken. Gaan ook zij  het verlies nemen en steken ze wat er nog te redden valt in mogelijk succesvollere andere bedrijven? Gaan ze misschien hopen dat de rest van de wereld niet door heeft dat het zilver wel degelijk goud wordt en houden ze hun stukken? Ook de recente berichtgeving (laat ik het woord “hype” maar even niet noemen) helpt niet echt om vertrouwen te krijgen..

Wie het weet mag het zeggen, maar wat we volgens mij wel zien is dat Facebook openheid moet geven vanwege de beursnotering, en dat voor velen daarom nu duidelijk wordt dat het niet zo mooi wordt als was voorgesteld. Wat mij betreft een prachtig voorbeeld van een slang die zichzelf in de staart bijt: Facebook als social medium wordt een stukje kleiner gemaakt door de “crowd” die daarbij ongetwijfeld gebruik heeft gemaakt van Facebook en andere social media.

Moet u hier als gebruiker van social media in het algemeen en Facebook in het bijzonder wakker van liggen? Nee, dat niet direct. Maar ook een slang in het donker kan rare kronkels maken. En dat zou wel eens ten koste kunnen gaan van uw privacy of uw kwetsbaarheid kunnen verhogen. Want als Facebook failliet gaat? Dan hebben we een nieuw begrip:”Fexit”. Maar heeft u wel een social media strategie?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *