Onderwijs op maat: is er een stille revolutie gaande?

Hoe om te gaan met verschillen tussen leerlingen en wat voor rol kan digitaal leren daarin spelen? Individueel leren haalt wellicht het meeste uit leerlingen, echter dit is economisch niet realiseerbaar en sociaal onhandig. Zal IT de leerkracht vervangen in de toekomst? Niet waarschijnlijk, maar dat IT wel een belangrijke rol kan vervullen laat het voorbeeld van de Khan Academy (US) zien. Salmon Khan, tot voor 6 jaar geleden analist bij een hedge fund, vond bij toeval een aanpak hiervoor terwijl hij aan familieleden via Skype uitleg gaf over beleggen.

Hij heeft dit idee dit verder uitgewerkt, ontslag genomen bij het hedge fund en zijn ideeën verder geprofessionaliseerd in wat nu de Khan Academy heet. Een non-profit instelling die lesmateriaal via het internet ter beschikking stelt. Het concept is uitgebouwd tot een collectie van meer dan 2.900 op elkaar afgestemde instructievideo’s die meer dan 200.000 keer per dag bekeken worden.

Het gaat hierbij om een systematiek van differentiatie van de instructie.  In plaats van 1 leerkracht voor een klas met 30 kinderen, waarbij iedereen naar de leerkracht moet luisteren, kunnen de leerlingen individueel, of in een groep, met instructievideo’s en oefeningen aan de slag. Voordelen: de leerling kan in eigen tempo oefenen door op pauze te drukken en onderdelen zo vaak herhalen als nodig is. Door het feedbacksysteem kan de leerkracht gericht het leerproces sturen.

De leerkracht heeft de beschikking over een computersysteem dat de voortgang van de individuele leerling en de groep direct zichtbaar maakt. De leerkracht kan leerlingen bijspringen die ‘vast lopen’ en ‘voorlopende’ leerlingen vragen om ‘achterblijvende’ leerlingen te assisteren waardoor de leerkracht productiever wordt. Al het materiaal is Engelstalig. In Nederland zijn er inmiddels initiatieven die experimenteren met het Khan-concept met Nederlands gesproken materiaal (zie IkKhanLeren en KhanAcademie.nl).

Voorbeeld van een Khan Academy instructiefilm over goniometrie:

Nb: Google levert experimenteel Nederlandse ondertiteling in Youtube.

[jwplayer mediaid=”3980″]

Meer info: khanacademy.org

Salmon Khan over de Khan Academy, TED talk 2011;

[jwplayer mediaid=”3974″]

 

2 thoughts on “Onderwijs op maat: is er een stille revolutie gaande?

  1. IH zegt:

    Echt top dit. Ik hoorde zijn verhaal ook op BNR.
    Nu de nederlandse overheid nog overtuigen van gedifferentieerd toetsen (ipv 1 cito voor de hele meut) en dan begint het ergens op te lijken.

    Lang leve het individueel onderwijs….

  2. LP zegt:

    Klein maar belangrijk detail: individueel _leren_ is economisch prima te realiseren. We doen het vanaf onze geboorte (zelfs iets daarvoor). Individueel _onderwijs_ is economisch niet haalbaar, ten minste, niet via het tradionele klassikale onderwijs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *