BYOD en de iPhone 5

Recent gaf ik een workshop ‘Bring Your Own Device’ (BYOD) waarbij één van de aanwezigen opmerkte dat als iedere medewerker nou gewoon een iPhone van de zaak zou krijgen, er helemaal geen beleid rond BYOD nodig zou zijn. Alle medewerkers zouden dan prima tevreden zijn met de verstrekte zakelijke apparatuur en helemaal geen behoefte hebben aan het inzetten van hun eigen telefoon. Iedereen dan maar een iPhone geven?

Nou, de iPhone is natuurlijk niet goedkoop dus die hoge kosten moet je wel kunnen verantwoorden. Ten opzichte van andere toestellen zijn er verschillen op het gebied van de beveiliging en het beheer, maar of deze verschillen de hogere kosten rechtvaardigen zal eerst goed onderzocht moeten worden.

Daarnaast speelt het imago een rol. Recent was bij een andere opdrachtgever van mij dit de reden om juist niet voor de iPhone te kiezen. Deze (overheids)organisatie wilde in deze tijden van bezuiniging niet het imago hebben dat alle medewerkers ‘dure’ apparatuur krijgen verstrekt.

Een ander aandachtspunt bij de iPhone is dat deze geen dual SIM ondersteunt. Wil een organisatie het beheer en de beveiliging echt goed regelen dan zal tevens een ‘Mobile Device Management’ tool moeten worden aangeschaft. Deze tool is bij nog niet veel organisaties in gebruik maar wordt steeds meer noodzakelijk om het grote aantal smartphones goed te kunnen beheren.

En als laatste gaat BYOD natuurlijk over meer dan alleen de telefoon. Vooral de tablet is aanstichter van het BYOD vraagstuk en hier moet uiteraard ook iets mee gedaan worden. Iedereen dan ook maar een tablet ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *