MOOC: ‘Kunnen de schooldeuren voor altijd dicht?’

Het einde van de school zoals we die kennen? MOOC’s zijn hot en onderwerp van discussie. Toonaangevende universiteiten zoals Harvard, Stanford en MIT, bieden online materiaal in de vorm van MOOC’s aan. Vooral het laatste jaar is het aanbod sterk gegroeid. De belangstelling is enorm. De aanbieders claimen dat hun online cursussen door tienduizenden mensen gevolgd worden.

MOOC, spreek uit als ‘moek’  staat voor ‘Massive Open Online Course’. Het gaat hierbij om het breed en gratis aanbieden van cursussen via internet. Aan het eind van de cursus kan na een laatste test, veelal tegen een geringe vergoeding (<USD 100,-) een certificaat behaald worden.

De voordelen zijn: laagdrempelig, eigen tempo, zeer betaalbaar, zelf bepalen wanneer, lage kosten, geen fysieke school of campus nodig, extreem schaalbaar, bereikt een breed publiek, focus op een thema.

Nadelen: geen/minder persoonlijk contact met de docent, mogelijk minder contacten met medestudenten (Of juist meer door social media?), waarde van het certificaat, veel afvallers.

Hierbij komt ook naar voren dat slechts 10% de cursus volledig doorloopt. De vraag is hoe belangrijk dit echt is. Er worden zeer veel mensen bereikt, de absolute getallen waaraan de kennis overgebracht wordt zal hierdoor toch stijgen. Wat is het uiteindelijke doel? Een papiertje halen of de mens inspireren en verder ontwikkelen?

Kunnen de schooldeuren dan definitief dicht? Dat zal wel los lopen. Deze vorm van onderwijs is onvergelijkbaar met het onderwijs zoals we dit kennen. De timing voor MOOC is goed: meer aandacht voor innovatie, beter onderwijs voor minder geld en daarom meer rendement uit IT voor het onderwijs. Een mooi voorbeeld van ‘Meer met minder‘. Zie MOOC als een ruwe diamant waarvan we nog niet weten hoe hij het best geslepen moet worden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *