Waar blijft toch de onderwijscloud?

Een tijdje geleden sprak ik op deze plek over de digitale versnippering die dreigt in het onderwijs. En over de mogelijke toepassing van een digitale toegangspoort (portal) die hiervoor een oplossing zou kunnen bieden. Het is deze toepassing die voor een radicale verandering gaat zorgen in de wijze waarop IT binnen het onderwijs wordt uitgerold.

IT dienstverlening heeft zich, met name in het primair en voortgezet onderwijs, de afgelopen jaren vooral gericht op het beheren van de werkplekken. Zodat die dingen het doen en dat de juiste educatieve applicaties beschikbaar zijn. Maar die focus is aan het verschuiven. Ten eerste neemt het aantal te beheren werkplekken sterk af. Dit als gevolg van de sterke toename van het Bring Your Own Device principe. Ten tweede worden steeds meer (educatieve en bovenschoolse) applicaties ‘web-based’ als dienst aangeboden. Dat maakt de implementatie en het beheer een stuk eenvoudiger. Tot slot is er een sterke behoefte om allerlei soorten toepassingen integraal aan de eindgebruiker aan te bieden. Van educatieve applicaties tot e-mail en ‘social’ toepassingen. En dit vanuit een eenduidige toegangspoort. Van een Elektronische Leeromgeving naar een Digitale Leer en Werk omgeving als het ware.

Dat klinkt allemaal mooi. Maar stel dat een dienstverlener zo’n portal aanbiedt, hoe worden dan de achterliggende diensten, van applicaties tot virtuele werkplekken, hier aan (en met elkaar) gekoppeld? En gaat elke dienstverlener dan niet het wiel proberen uit te vinden? Dit laatste is een serieus risico. Want leveranciers, van IT dienstverleners tot aan uitgevers, willen u natuurlijk heel graag hun eigen ‘cloud’ induwen. Met ongetwijfeld een beperkt aanbod en hoge prijzen tot gevolg. Keuzevrijheid is dus essentieel maar differentiatie leidt in de regel tot meer complexiteit. Een divers aanbod maar dan wel makkelijk, dat is de crux. En hier komt de onderwijscloud in beeld.

Maar wat is dan zo’n onderwijscloud? Eigenlijk is het vooral een ecosysteem. Een omgeving waar vraag en aanbod elkaar makkelijk kunnen vinden. Waar op het onderwijs gerichte aanbieders op een eenduidige en veilige manier hun diensten kunnen aanbieden. Van uitgevers en IT dienstverleners tot public cloud aanbieders als Microsoft en Google. Een soort van digitale marktplaats specifiek voor het onderwijs. Initiatieven op dit vlak zijn er al. Ook al is het maar op onderdelen. Zo heeft Surfnet voor het hoger onderwijs een dienst (Surfconext) ontwikkeld dat zich vooral richt op het eenvoudig gebruik kunnen maken van, en koppelen met, clouddiensten. Ook stichting Educloud maakt zich sterk voor het aanbieden van clouddiensten binnen het onderwijs.

Maar van een volledig ecosysteem is nog (lang) geen sprake. Onderwijsinstellingen, IT dienstverleners, uitgevers en kennisinstellingen zullen de aankomende jaren nog flinke stappen moeten maken. Want de behoefte van scholen verschuift steeds meer naar het functionele. Van Automatisering naar Informatisering. En dat is nou precies wat een onderwijscloud zou moeten faciliteren.

One thought on “Waar blijft toch de onderwijscloud?

  1. Robert Terhalle zegt:

    Hallo Marcel,

    Goede blog, heb h`m met plezier gelezen.
    Echter zien wij wel duidelijk ontwikkelingen richting een onderwijscloud. Wij hebben diverse initiatieven zowel meer als minder concreet.

    Ik nodig je dan ook graag een keer uit bij ons in Hengelo, we willen je graag een kijkje in onze keuken laten nemen.

    Groeten,

    Robert Terhalle
    Heutink ICT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *