Outsourcing mag niet meer!

Ik mag het volgens u niet meer over outsourcing hebben. Dat vindt u namelijk een vies woord. 63% van de IT beslissers wil graag van de term af, en ook IT dienstverleners kunnen het woord klaarblijkelijk niet meer horen. Schijnt alleen maar beelden op te werpen van massaontslagen en hopeloos mislukte projecten. Wat deze beslissers en dienstverleners daarbij vergeten te vermelden is dat ze het daar natuurlijk zelf naar gemaakt hebben.

Veel te vaak is het buiten de deur zetten van de IT als een ‘kosten reducerend’ project geïnitieerd. Als het maar goedkoper was. Niet alleen is die bodem inmiddels wel bereikt, ook het kwaliteitsdenken is hiermee volledig ondersneeuwt geraakt. En dienstverleners hebben (zeker onder druk van steeds maar afnemende marges) steeds meer ingezet op efficiency. Dat is IT jargon voor ‘minder voor meer’. Resultaat is dat niemand er meer gelukkig van werd en outsourcing inmiddels synoniem is voor duur, star en hopeloos ingewikkeld.

Maar goed, laten we het O-woord niet meer gebruiken. Vanaf nu hebben we het alleen nog over IT dienstverlening. Dat is wel zo makkelijk want dat is namelijk precies wat het is. Waar vroeger grote dienstverleners de volledige IT omgeving overnamen, zijn er nu steeds meer kleinere partijen die specifieke onderdelen van de IT als dienst leveren. Juist in deze tijd waar een steeds groter aantal IT diensten op een eenvoudige wijze kan worden aangeschaft (met de cloud als belangrijkste factor) liggen hier legio kansen. En gelukkig worden die kansen ook steeds meer gegrepen. Tenminste, door een nog altijd beperkt aantal organisaties, maar wel organisaties die volgens mij de nieuwe marsroute voor het effectief inzetten van IT hebben begrepen.

Het sturen op waar IT nu daadwerkelijk waarde toevoegt speelt hierbij een cruciale rol. Juist organisaties die het kostengedreven gedachtegoed overboord hebben gezet, en bij het inzetten van IT de kwaliteit en aansluiting op het bedrijfsproces, en daarmee de waarde, centraal zetten, die organisaties halen daadwerkelijk meer rendement uit IT. Maar goed, dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Want de basis hiervoor is dat business en IT goed op elkaar aangelijnd zijn. En dat vraagt om functioneel beheer. Lees het blog van mijn collega Bert van de Bovenkamp er maar eens op na. Iets met ‘bruggen slaan’, heel actueel in deze tijd.

Los hiervan dient u zich te realiseren dat IT als dienst simpelweg een steeds grotere rol gaat spelen. Een groeiend aantal dienstverleners zal haar IT product alleen nog maar als dienst gaan aanbieden. Het is via de cloud of niets en dat is de nieuwe realiteit. Kortom, hoe u er grip op houd, dat is de uitdaging voor de aankomende jaren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *