De fiscus en de iPad; zo zit het !

Recent bepaalde de rechter dat RTL meer dan €300.000 belasting moet betalen voor het aan medewerkers verstrekken van een iPad. Waar moet je als organisatie nou op letten als je tablets gaat gebruiken ?

De belastingdienst behandelt een tablet anders dan een smartphone. Of iets een smartphone of een tablet is, is voornamelijk afhankelijk van de schermgrootte; heeft een apparaat een schermdiagonaal van minder dan 7 inch dan is het een telefoon, is de diagonaal groter dan vindt de belastingdienst het een computer. De iPad (9,7 inch) is dus een computer, de iPad mini trouwens ook (7,9 inch), de iPhone 5 is echter een telefoon (4 inch).

Voor een mobiele telefoon is het fiscale beleid ‘vriendelijk’: als deze voor minimaal 10% zakelijk wordt gebruikt mag deze belastingvrij worden verstrekt (of vergoed). Voor PC’s en tablets geldt echter dat deze voor meer dan 90% zakelijk gebruikt moet worden om belastingvrij te blijven. Voor een PC op de werkplek is deze 90% aannemelijk, maar voor een tablet is het lastig aan te tonen dat deze vrijwel alleen zakelijk wordt gebruikt. Als dit niet kan worden aangetoond mag de tablet niet onbelast worden verstrekt (of vergoed).

Dat de grootte van het beeldscherm belangrijk is komt omdat (volgens de bedenkers) bij een klein beeldscherm het apparaat niet bruikbaar is om als computer te gebruiken. De meeste tablets zijn uiteraard groter dan dit formaat, en daarnaast natuurlijk niet primair bedoeld als telefoon. Dat betekent dat deze onder de ‘computerregeling’ van 90% vallen. De belastingdienst biedt de mogelijkheid om bij grotere apparaten aannemelijk te maken dat er sprake is van een communicatiemiddel, bijvoorbeeld bij apparaten waarvan de gebruiksmogelijkheden software- of hardwarematig zijn beperkt tot communicatie. Dit laatste is volgens de rechter bij de iPad niet het geval. In genoemde zaak van RTL is ‘niet aannemelijk geworden dat de communicatiefunctie de centrale rol bij de iPad speelt’.

Bij het verstrekken van iPad’s zullen organisaties dus rekening moeten houden met een belastingaanslag (van 80%), tenzij aannemelijk kan worden gemaakt dat deze voor meer dan 90% zakelijk worden gebruikt. Ook kan onder deze aanslag worden uitgekomen als de kosten worden ondergebracht in de vrije ruimte die er is om zaken onbelast te vergoeden (rond de 1,4% van het loon). Dit is afhankelijk van de gebruikte regeling en in hoeverre deze al is verbruikt. Voor alle zekerheid: navragen bij de belastingdienst !

5 thoughts on “De fiscus en de iPad; zo zit het !

  1. Dirk Schmidt zegt:

    Hoi Joost,

    Wat ik mij nu afvraag, als de tabelt eigendom blijft van de werkgever, geldt dit dan automatisch als zakelijk gebruik? Of zijn er mogelijkheden om bij de fiscus aan te geven dat de medewerker het device alleen zakelijk gebruikt, bv. door een gebruikersovereenkomst?

  2. Harald Hendriks zegt:

    Hoi Joost,

    Helder verhaal.

    Advies: Zorg er dus als bedrijf voor dat je bezig bent met de zaken waar je goed in bent en dat je op andere terreinen bijvoorbeeld , belastingen, pensioenen, verzekeringen, ICT, Communicatie enzovoorts, gebruik maakt van goede gekwalificeerde adviseurs!

  3. Marcel van der Monde zegt:

    Hallo Joost,

    Onze ervaring is dat de belastingdienst het niet makkelijker en ook niet leuker maakt. Wij hebben gekeken hoe we het aannemelijk kunnen maken dat tablets meer dan 90% zakelijk gebruikt worden. Met alleen een goede gebruikersovereenkomst red je het niet. Door gebruik te maken van MDM hebben we een tablet volkomen dichtgetimmerd met alleen mail en agenda erop. Het feit buiten beschouwing latend dat je dan afbreuk doet aan waar een tablet voor bedoeld is. Met deze tablet als voorbeeld zijn we het gesprek aangegaan met de inspecteur. De belastingdienst was bereid om te kijken of we hier wat mee konden.
    Omdat de beheerlast voor IT enorm zou toenemen, updates e.d. kunnen immers niet meer door de gebruiker zelf worden gedaan, hebben we besloten om deze verkenning niet door te zetten. Daarbij speelde ook nog dat je een sluitende administratie met controle middel op zakelijk gebruik moet inrichten. Veel inspanningen en de kosten wegen niet op tegen de baten.

    De 90/10 regeling voor tablets is wat mij betreft een wassen neus. En de eerste organisatie die richting de belastingdienst wel het zakelijk gebruik aannemelijk kan maken ben ik nog niet tegengekomen. Graag hoor ik het als ik het mis heb.
    In dit geval ga je het met adviseurs ook niet redden en is het wachten op het aanpassen van de regeling, waar volgens mij wel over wordt gesproken.

  4. Janneke zegt:

    Hallo Marcel, je geeft zelf al aan dat het dichttimmeren afbreuk doet aan “waar een tablet voor bedoeld is”.

    Nu weet ik niet waar jij een tablet voor hebt, maar in mijn optiek is een arm-based tablet voornamelijk voor contentconsumptie (browsen, filmpjes bekijken, boekje lezen etc). Leuk dat er allerlei apps voor zijn die het (beperkt) werken ondersteunt, maar dat is niet het primaire doel.

    Een tablet met een full OS, die qua specs vergelijkbaar is met een ultrabook-model is meer geschikt voor contentcreatie. De laatste categorie apparaten zou dan veel beter in een BYOD beleid horen zonder nagenoeg extra kosten of beheerproblemen.

    Overigens begrijpen onze regelgevers ook niet helemaal dat de grens heel erg vervaagt. De 90/10 regeling is dacht ik al behoorlijk oud en zou ook wel een opfrisser kunnen gebruiken. Tot het zover is, zal er geroeid moeten worden met de riemen die gegeven zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *