BYOD, er zijn type a en type b medewerkers …..

ipad iphone byod beleid opstellenBij Bring Your Own Device kunnen medewerkers hun eigen apparatuur gebruiken binnen de bedrijfsomgeving (meestal smartphones of tablets). Organisaties die met dit vraagstuk aan de slag gaan zullen merken dat ze hun medewerkers in twee categorieën kunnen verdelen.

Medewerker a is weinig ervaren met het gebruik van smartphones of tablets en vindt het prima als dit binnen het bedrijf georganiseerd gaat worden en hij ook deze apparatuur mag gaan gebruiken. Een regeling en een gebruikersovereenkomst vindt hij prima. Tot zover het makkelijke deel….

Medewerker b heeft deze apparatuur al veel langer in bezit en vraagt al tijden om ook met deze eigen apparatuur toegang te krijgen tot het bedrijfsnetwerk. Deze medewerker vindt dat het bedrijf hopeloos achter loopt en hij (of zij) zijn werkzaamheden niet efficiënt kan uitvoeren. Een financiële vergoeding voor het gebruik ? Helemaal geen behoefte aan. Afspraken maken over het wel of niet lokaal opslaan van documenten ? Waarom zou dat nu opeens moeten, dat doe ik al tijden. Installeren van securitysoftware door het bedrijf ? Gaan we echt niet doen, ik wil niet dat vreemden iets op mijn apparaat installeren.

Deze medewerker type b wil daarbij ook Wifi binnen heel het bedrijf, en naast de toegang tot de zakelijke mail en agenda ook toegang tot de andere bedrijfsapplicaties. En daar hoeven wat hem betreft dus geen afspraken over gemaakt te worden, en het installeren van speciale zakelijke software door ‘de oubollige IT-afdeling’ is al helemaal niet gewenst.

Voor een organisatie is dit een lastig dilemma. Een oplossing kan zijn het inzetten van aparte apparatuur voor zakelijk en privé. Dat resulteert dan in BYOD met een medewerker type a zoals hierboven beschreven en een medewerker type b waarbij deze laatste beschikt over twee stuks smartphone of tablet. Maar was dat nou de bedoeling ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *