De belofte voor PO en VO die portal heet

Web-PortalWie droomt er niet van: leerlingen en leerkrachten die na één keer inloggen hun agenda (eventueel inclusief rooster), mail, voor hen relevante mededelingen, takenlijst, persoonlijke mappen en eventueel links naar hun applicaties zien staan. Waarbij iedereen ook nog met elkaar kan chatten en eventueel via de PC of tablet met elkaar kan bellen of videoconferencen. Ongeacht of je op school of thuis zit. Ouders die na één keer inloggen uitsluitend de voor hen relevante schoolgerelateerde informatie gepresenteerd krijgen (mededelingen, cijferlijsten). Het kan allemaal: met een intranetportal.

 

Huidige praktijk in PO en VO

De digitale leer-en werkomgeving van leerlingen en leerkrachten is sterk aan verandering onderhevig en dreigt in veel gevallen steeds onoverzichtelijker te worden. Er komen steeds meer IT-toepassingen bij waarvoor vaak iedere keer afzonderlijk moet worden ingelogd (lijsten met 10 of meer user-id’s en wachtwoorden zijn in het VO meer regel dan uitzondering). Sommige toepassingen zijn wel vanuit huis te benaderen en andere niet.

Voor ouders geldt in feite hetzelfde. Zij moeten vaak op de website van de leverancier van het leerlingadministratiesysteem inloggen om de cijfers van hun kinderen te raadplegen, op een andere site (bijvoorbeeld MijnSchoolinfo.nl) om de mededelingen vanuit school te lezen en naar de site van de school zelf  voor contactgegevens e.d.

 

De belofte van de intranetportal

De belofte van de intranetportal is dat informatie en applicaties op de persoon toegesneden aangeboden kunnen worden in één userinterface, middels single sign on, en locatie-onafhankelijk. Daarnaast biedt een portal desgewenst de mogelijkheid om gebruikers zelf interne en/of externe informatierubrieken en toepassingen aan de portal toe te laten voegen. Denk hierbij aan Buienradar, de NS-reisplanner, Facebook, Twitter etc.

Het gebruiksgemak neemt op deze manier enorm toe. Zowel voor leerlingen, leerkrachten als ouders. Maar er kan ook winst worden geboekt in kwalitatieve zin. Doordat mensen alleen informatie voorgeschoteld krijgen die voor hen relevant is, zullen ze eerder gaan lezen. Doordat er sprake is van een afgeschermde omgeving kunnen meer contactgegevens gedeeld worden, waardoor mensen elkaar makkelijker kunnen vinden. Bovendien bieden beschikbare tools zoals sharepoint voldoede mogelijkheden om interactiviteit in te bouwen, waardoor het eenvoudiger wordt om op elkaar te reageren en elkaar aan te vullen (denk eventueel aan fora).

Zeker wanneer platforms als Sharepoint of Google Apps als onderlegger worden gebruikt kan de portal worden uitgebouwd naar een digitale samenwerkingsomgeving, al dan niet geïntegreerd met de Elektronische Leer Omgeving. Hierdoor krijgt het gedifferentieerd leren een enorme impuls.

 

Revolutie die vraagt om een Agile benadering….

Ik denk dan ook dat de inrichting van portals de volgende digitale revolutie voor PO en VO kan zijn. Ook al zal na een eerste lancering van de portal de verdere ontwikkeling Agile moeten plaats vinden. Onze ervaring is dat mensen de mogelijkheden pas gaan zien als de basis er staat. Die basis moet snel maar goed worden neergezet. Vervolgens kan er op basis van nieuwe inzichten telkens nieuwe functionaliteit worden toegevoegd. Hetgeen overigens wel vraagt om de nodige sturing. Zo zal de inzet bijvoorbeeld moeten zijn dat bij de vervanging van applicaties in principe altijd gekozen wordt voor een webbased oplossing die past binnen het “single sign on” principe.

 

En flankerend beleid.

Laatstgenoemde is slechts één voorbeeld van flankerend beleid dat nodig is om een portal succesvol te maken. De praktijk leert dat het succes wel enigszins afgedwongen moet worden. Bijvoorbeeld door oude werkwijzen niet meer te faciliteren (denk bijvoorbeeld aan het verspreiden van nieuwbrieven op papier) en in een aantal gevallen zelfs te verbieden en door iedereen bij het inloggen standaard op de homepage van de portal uit te laten komen. De meeste mensen hebben nu eenmaal een hekel aan verandering, dus moet je ze af en toe een duwtje in de goede richting geven. Dat kost even wat moeite, maar de voordelen wegen daar ruim tegen op. Met name voor de gebruikers, ook al zien ze dat misschien niet direct.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *