Meer tijd voor de leerling door de ‘Flipped Classroom’

De ‘Flipped Classroom’ is een mooi voorbeeld van onderwijs-innovatie die mogelijk wordt door de inzet van IT. Het gaat uit van het principe dat de leerling de lesstof aangeboden krijgt door middel van video-instructies. De leerkracht bereidt de lesstof voor door zelf video’s te maken of door ze te verzamelen.

De video’s worden voorafgaand aan de les aan de leerlingen verstrekt zodat deze thuis al bekeken kunnen worden. Op school wordt de lestijd benut om vragen te behandelen en opdrachten te maken. Op deze wijze stijgt het rendement van de leerkracht en kan er meer individuele aandacht aan de leerling verstrekt worden. Als het bekijken van video gekoppeld kan worden aan een monitoring systeem die het kijkgedrag van de leerling registreert  dan kan het rendement nog verder toenemen.

Aaron Sams & Jonathan Bergmann: Koplopers met de ‘Flipped Classroom’

[jwplayer mediaid=”5892″]

2 thoughts on “Meer tijd voor de leerling door de ‘Flipped Classroom’

  1. Brombeertje zegt:

    Wat een win-win situatie! Een leraar die video links doorstuurt met de opdracht deze te bekijken. De leraar hoeft alleen maar video’s te maken, daar hebben ze wel tijd voor.
    Vragen kan je mailen, en na 6 jaar nemen we het VWO examen af.

    Belangrijkste winstpunt is dat de opleiding tot leraarschap natuurlijk ook zo moet worden ingericht. Gewoon een CD’tje of een online account en een mailadres voor vragen.

    De MIT vraagt zo’n 57.000 dollar per jaar, terwijl de lessen gewoon op internet te zien zijn. Da’s voor het beantwoorden van de vragen.

  2. Brombeertje zegt:

    FYI:

    The Trouble With Online College:

    http://www.nytimes.com/2013/02/19/opinion/the-trouble-with-online-college.html?_r=0

    sniplet:
    “.. students in hybrid classes — those that blended online instruction with a face-to-face component — performed as well academically as those in traditional classes. But hybrid courses are rare, and teaching professors how to manage them is costly and time-consuming. ”

    Hoewel 100% online onderwijs niet werkt volgens het artikel, is er dus wel een pain-without-gain punt op het hybride vlak. De studentenpopulatie bestaat niet uit verveelde pubers, maar uit big buck betalende studenten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *