Wij gaan de IT outsourcen, maar wat doen we met telefonie?

GSM mobiel telefoon iPhone outsourcenSteeds meer organisaties onderzoeken hoe hun IT efficiënter georganiseerd kan worden; Applicaties kunnen steeds vaker uit de cloud worden afgenomen en dataopslag hoef je ook niet meer zelf te doen, maar hoe zit dat nou met telefonie? Kan dat ook niet efficiënter en is er nog wel een eigen telefooncentrale nodig?

Bij ‘Hosted Voice’ (of ‘Managed VoIP’ of ‘Cloud telefonie’) wordt telefonie als dienst vanuit een leverancier geleverd. In de regel bestaat zo’n oplossing uit een (VoIP) telefonieserver die in een datacenter is geplaatst, een (bestaande) dataverbinding tussen datacenter en de kantorganisatie, en telefoontoestellen of softphones (a la Skype) op de klantlocatie. Betaling gaat per toestel per maand. Bij de te maken keuze tussen ‘zelf doen’ of ‘afnemen als dienst’ zijn de volgende zaken belangrijk:

  1. Hoe oud (en betrouwbaar) zijn de bestaande telefoonsystemen en kunnen jonge systemen misschien worden hergebruikt ? Als er veel moet worden afgeschreven dan zal de businesscase erg moeilijk worden, tenzij zaken (bijvoorbeeld de telefoontoestellen) door de dienstverlener kunnen worden hergebruikt.
  2. Wat bieden de dienstverleners ? De markt voor deze dienst is nog jong, maar verwacht wordt dat rond 50% van alle telefonie op basis van ‘Cloud’ gaat worden. Op dit moment kiezen vooral de wat kleinere bedrijven voor Hosted Voice, kunnen de dienstverleners uw vraagstuk al aan?
  3. Hoe is het telecombeheer georganiseerd, is er genoeg mankracht met de juiste kennis? Welke rol krijgen de telecombeheerders in de nieuwe IT-organisatie ? Zie hiervoor deze eerdere blog waarin beschreven wordt dat er in alle gevallen steeds tijd aan ‘telecom’ besteed zal moeten worden. Hoe gaat dat georganiseerd worden ?
  4. En als laatste zal uiteraard bekeken moeten worden hoe spraakcommunicatie het beste kan worden ingevuld; Iedereen een mobiele telefoon, is dat niet veel handiger ?

Kortom, in deze tijd waarin organisaties onderzoeken hoe hun IT eenvoudiger, veiliger, beter en goedkoper kan, kan Hosted Voice een goede aanvulling bij zijn. Tijd voor nader onderzoek hoe dit bij uw organisatie het beste kan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *