Computers in de klas? Zinloos!

computerklasIT in het onderwijs blijkt nog altijd veel te weinig op te leveren. Er zijn her en der wel initiatieven met tablets en laptops in de klas, maar echt van de grond komen wil het maar niet. Zo heeft recent een school besloten om de boeken maar weer terug te halen. Het ontbrak aan voldoende goede content en een combinatie van analoog en digitaal is simpelweg te duur. En dat terwijl Eurocommissaris Kroes recent juist opriep voor meer IT in het onderwijs. Waar gaat het toch fout?

Investeringen

De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd in IT in het onderwijs. Scholen met een PC – leerling verhouding van 1 op 3 en zelfs 1 op 2 zijn echt geen uitzondering. Smartboards en touchscreens zijn in grote aantallen de klassen binnen gereden en steeds meer scholen beschikken over een Elektronische Leeromgeving (ELO). Kortom, aan de spullen ligt het niet. Maar toch blijft het gebruik zeer beperkt.

PC’s in het onderwijs zijn nog altijd weinig meer dan een hulpmiddel voor basale toepassingen (‘iets opzoeken op internet’). En smartboards worden vooral als veredeld presentatiescherm gebruikt. Om te ‘zenden’ in plaats van de interactie te gebruiken die dit type schermen bieden. Hang dan een wit laken aan de muur, werkt ook en is beduidend goedkoper. ELO’s worden ook nog maar matig gebruikt. Scholen waar de helft van de docenten het niet gebruikt (waardoor de leerlingen het helemaal links laten liggen) komen helaas nog veel te vaak voor.

Gebrek aan organisatie

Wat zich hier wreekt is het gebrek aan organisatie. IT in het onderwijs moet je namelijk organiseren. Als een ELO niet goed wordt ingericht en men de mogelijkheid blijft houden om er met een grote boog om heen te lopen dan wordt het hoogstens gebruikt om wat documenten in op te slaan. Voorbeelden te over. Met alleen wat computers in de klas, zonder duidelijke visie en sturing, is het een heilloze missie.

Regie op IT

Regie voeren op IT is voor een onderwijsinstelling dan ook een cruciale succesfactor. En dat doet je niet door enkele enthousiaste docenten een paar uurtjes in de maand vrij te spelen om IT binnen de school op een hoger niveau te tillen. Kansloos! Als IT een integraal onderdeel van het onderwijs moet worden dient u het ook zo te benaderen. Maak dus ruimte voor regie want alleen zo kunt u echt rendement uit IT binnen het onderwijs halen.

One thought on “Computers in de klas? Zinloos!

  1. Kees van der Plas zegt:

    Regie voeren op wat?
    Regel eerst je visie en zorg dat die gedragen wordt door alle medewerkers. Als je visie gebaseerd is op het hebben van spullen, ben je snel klaar. Als je visie er op gericht is beter onderwijs te gaan geven, dan ga je vooruitgang boeken. Daar is zeker regie op nodig. Maar eerst een visie. Daar start het!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *