Outsourcen of zelf doen? De vier sourcingsperspectieven

In deze tijden van crisis speelt het financiële aspect van IT weer een steeds grotere rol. Terecht of niet. Maar feit is dat steeds meer organisaties in het verlengde hiervan gaan nadenken over het outsourcen van de IT. Schijnt namelijk goedkoper te zijn…..

Nu hoort u mij niet zeggen dat de kosten van IT geen argument zouden moeten zijn bij de afweging of men wel of niet moet gaan uitbesteden. Maar het is slechts één perspectief. Eén van de vier om precies te zijn. Bij sourcingvraagstukken gebruiken wij in onze adviespraktijk een model wat zich richt op zowel de interne als de externe omgeving en deze beziet vanuit vier oriëntaties.

De wijze waarop het model wordt toegepast verschilt natuurlijk per vraagstelling. Door te redeneren vanuit een heldere definitie van de ‘dienst’ (het totaal van objecten en diensten dat mogelijk dient te worden uitbesteed) wordt middels de vier genoemde oriëntaties inzicht verkregen in de kansen en bedreigingen. Bovenal leidt deze aanpak tot een beantwoording van de echte vraag: moeten we eigenlijk wel outsourcen?

Want het is juist deze vraag die tot op het bot dient te worden beantwoord. Nog te vaak zien wij in onze praktijk dat organisaties zich de vraag wel stellen, maar hem eigenlijk al bevestigend beantwoord hebben. Niet of we gaan outsourcen, maar hoe. De sourcingstunnel noem ik dat altijd. Erger kan bijna niet. Leidt tot mislukkingen of, in het beste geval, verwachtingen die onvoldoende kunnen worden waargemaakt.

De aankomende weken zal ik de verschillende oriëntaties de revue laten passeren. En voor nu in ieder geval het advies: bezint eer gij begint!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *