Outsourcen: alles of niets?

all_nothing‘Onze IT is een puinhoop, dus gaan we outsourcen’. Nou, of dat gaat helpen? Lijkt mij van niet. In het beste geval krijg je dan namelijk een ‘uitbesteedde IT-puinhoop’. Helemaal als er nog wordt gedacht aan het uitbesteden aan één IT-dienstverlener die ‘echt alles voor u gaat oplossen’.

Zoals in een vorig blog reeds genoemd hanteren wij bij EV een model waarbij (out)sourcing vanuit vier perspectieven wordt benaderd. Eén van deze perspectieven betreft de markt en omgeving. Juist hier wordt er nadrukkelijk gekeken naar de mogelijke ‘match’ tussen de klantvraag en verschillende oplossingen uit de markt. De nadruk ligt hier op ‘verschillende’. Want een IT-dienstverlener die al uw IT uit handen neemt, die bestaat niet meer. Dat is echt iets uit de vorige eeuw.

IT-dienstverleners

In een donkergrijs IT-verleden waren er nog dienstverleners die uw gehele IT kwamen overnemen. En dat propte zij vervolgens in een standaard dienst. Een soort one-size-fits-all. Als u niet te veel te wensen had en vooral niet om flexibiliteit vroeg, dan kon zo’n model best wel eens werken. Maar als er iets in een steeds groter tempo aan verandering onderhevig is, dan is het wel IT. Natuurlijk wilt u stabiliteit maar zeker toch ook flexibiliteit. Een dynamische IT-omgeving vraagt daarmee om een dynamische IT-dienstverlening. En ‘traditionele’ IT-leveranciers hadden juist daar veel moeite mee. Want alles moest wel passen in dat standaard dienstverleningsmodel. Al gauw riepen organisaties die hun IT hadden uitbesteed moord en brand. De IT dienstverlener was traag en log en wilde vooral niet meebewegen met nieuwe ontwikkelingen. En elke aanpassing kostte meteen veel geld. Wat veel van deze organisaties gemakshalve vergaten was dat zij, door de wijze van aanbesteden, IT-dienstverleners met een volstrekt uitgeknepen contract hadden opgescheept. Ruimte voor flexibiliteit was volledig wegbezuinigd.

Maatwerk

Tegenwoordig zien we dat IT-dienstverleners steeds beter in staat zijn maatwerk te leveren. Dit moet ook wel. De gemiddelde IT-omgeving van een organisatie staat namelijk al op verschillende plekken en op sommige daarvan heeft de dienstverlener maar weinig of geen invloed. Denk hierbij aan applicaties die als dienst worden afgenomen (SaaS) of andere cloudtoepassingen. Kortom, de nieuwe ‘outsourcer’ beheert nog maar een deel van uw IT-omgeving. In veel gevallen zal er (steeds meer) sprake zijn van meerdere IT-dienstverleners. Dit multiple sourcing biedt u de kans om per specifiek onderdeel van uw IT de beste dienstverlener te selecteren. Tegelijkertijd is dit ook een bedreiging. Want wie zorgt er nu voor dat alle touwtjes uiteindelijk toch in één hand komen? Doet u dat zelf? Stelt u een dienstverlener als hoofdaannemer aan? Kortom, wie voert hier de regie?

Uzelf in control?

Welke model u kiest is afhankelijk van onder andere uw IT volwassenheid, van de complexiteit van uw IT omgeving en van uw ambitie op het vlak van IT. Maar dat u meer dan ooit in controle moet blijven dat is wel duidelijk. Want anders gaan die IT dienstverleners met uw IT aan de haal en verliest u alle grip. En als u gaat uitbesteden doe het dan vooral beheerst. Want ‘alles of niets’ is misschien leuk voor in het casino, maar niet voor het uitbesteden van uw IT.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *