BYOD ? Dat wil ik helemaal niet!

BYOD iPhone iPadHet mag duidelijk zijn: Steeds vaker gebruiken medewerkers hun eigen smartphone, tablet of laptop ook zakelijk. Een beetje organisatie heeft daarom een ‘Bring Your Own Device’ beleid opgesteld of is daar mee bezig. Is dan iedereen tevreden? Nou, zeker niet  ….

 

Omdat een IT-afdeling niet zit te wachten op een grote diversiteit aan apparatuur en besturingssystemen wordt steeds vaker gekozen voor ‘Choose Your Own Device’. CYOD gaat er van uit dat medewerkers kunnen kiezen uit een beperkte set van apparaten, bijvoorbeeld een eenvoudige, een uitgebreide, of een extra stevig apparaat. De apparatuur die aan de richtlijnen voldoet wordt door de IT-afdeling ondersteund en garandeert een goede samenwerking met de bedrijfssystemen.

Een tweede ontwikkeling is dat steeds meer mensen zo vergroeid zijn met hun smartphone of tablet dat zij het onwenselijk vinden dat hun werkgever controle heeft over hun device met zoveel persoonlijke informatie (door de inzet van ‘Mobile Device Management‘). Dit zal een striktere scheiding tussen werk- en privé-apparatuur tot gevolg hebben; medewerkers gaan twee apparaten gebruiken en BYOD is dan overbodig.

Een derde ontwikkeling die ik meemaak tijdens de workshops rond dit onderwerp is dat veel medewerkers het liefst een regeling zien waarbij zij hun zakelijke apparatuur ook privé mogen gebruiken. Privé is een smartphone of laptop dan niet meer nodig. De zakelijke apparatuur moet dan natuurlijk wel van ‘enig niveau’ zijn. Wil je medewerkers echt blij maken dat geef je iedereen een iPhone of S4 die ook privé gebruikt mag worden, waarvoor privé dan ook wordt bijgedragen, en waarbij apparatuur wordt beheerd en (goedkoop) wordt ingekocht door de werkgever.

Kortom, BYOD is mooi, maar CYOD is mogelijk aantrekkelijker en ZAP nog beter. ZAP? Zakelijke Apparatuur Privé gebruiken….. En denkt  u dan nog wel even aan de belastingregels ?

2 thoughts on “BYOD ? Dat wil ik helemaal niet!

  1. Johan Michielsen zegt:

    Smartphones, tablets, laptops, er is vanalles in gebruik. Wij hebben alle medewerkers van een Ipad voorzien en daar beleid op gezet. Een allesomvattend BYOD of CYOD beleid hebben we echter niet. Met name rond de smartphones / mobiele telefoons leven veel vragen. De zakelijke behoeften lopen sterk uiteen van dagelijks noodzakelijk voor het werk tot incidenteel bereikbaar moeten zijn in het kader van rampenbestrijding of een incidentele vraag.
    Zijn er best practice voorbeelden voorhanden waarin een variatie aan mogelijkheden op het gebied van verstrekken van mobiele voorzieningen tot het geheel of gedeeltelijk vergoeden van het gebruik van prive middelen is geregeld?

    Groet en dank,

    Johan Michielsen

  2. Joost zegt:

    Johan,

    Standaard ‘best practice voorbeelden’ zijn er niet. Vraagstukken zijn maatwerk en iedere organisatie gaat hier anders mee om.

    Zaken die wel altijd terug komen zijn:
    – Functionaliteit van iedere variant.
    – Security.
    – Fiscale en juridische zaken.
    – Beheer en support.

    Uiteraard zou ook een businesscase moeten zijn opgenomen, en de reikwijdte (wie, wat en wanneer).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *