Hoog tijd om de term iPad-klas te schrappen?

tabletsScholen die met tablets willen gaan werken, hebben het al snel over iPad-klassen. De vraag is of dit terecht is. Vorige week werd bijvoorbeeld bekend dat er in 2013 waarschijnlijk meer Android-tablets worden verkocht dan iPads. En behalve tablets met iOS of Android zijn er sinds dit jaar ook tablets met Windows 8 verkrijgbaar. Met of  zonder toetsenbord. Daarmee nemen de keuzemogelijkheden voor het onderwijs toe. Dit roept de vraag op hoe logisch het is om te kiezen voor een iPad als tablet.

 

De voordelen van de iPad ten opzichte van andere tablets

Los van eventuele subjectieve criteria als gebruiksgemak en design (het is een mooi apparaat, daar kun je niet omheen) heeft een iPad een aantal objectieve pluspunten ten opzichte van de concurrentie:

1 Degelijkheid: door de aluminium behuizing is een iPad degelijker dan iedere andere tablet. Vorige week was er voor de 2e keer binnen een half jaar een servicemonteur bij ons thuis voor de vaatwasser. Zijn iPad die er een half jaar geleden perfect uit zag had een versleten cover, allemaal krassen en er zaten tig barsten in het touchscreen. Maar hij werkte nog steeds. Iets wat we niet konden zeggen van de Asus-tablet van mijn dochter die zij van haar schoot liet vallen toen ze van de kat schrok. Die deed direct niets meer.

2 Accuduur: onmiskenbaar heeft een Ipad een langere accuduur dan welke andere tablet dan ook. Welke test je er ook op nakijkt. Waarbij er overigens wel verschillen zijn tussen de diverse versies van de iPad.

3 Specifieke onderwijsconent: softwarematig gezien heeft de iPad als voordeel dat, doordat Apple al enige tijd de focus op het onderwijs heeft, er relatief veel specifieke onderwijsapps beschikbaar zijn. Daarnaast kunnen docenten zelf content aanmaken via iTunesU en iBooks author.

Een specifiek voordeel van de Ipad ten opzichte van Android-tablets is dat er minder versies in omloop zijn van het     besturingssysteem. Apple verzorgt het versiebeheer op het besturingssysteem (iOS) zelf terwijl Google (Android) dit overlaat aan de diverse producenten, die vaak ook nog een eigen “laag” over Android heen leggen. Hierdoor zijn er meer dan 100 versies van Android.

De Windowstablets zijn op dit punt vergelijkbaar met de iPads.

 

De voordelen van concurrerende tablets

1 Multi-user: zowel de nieuwste Android-versie als Windows 8 ondersteunt multi-user gebruik. Dit betekent dat meerdere leerlingen met één device kunnen werken en toch een eigen profiel kunnen hebben.

2 Dockingstations met toetsenbord en 2e accu: zowel voor Windows als Android tablets (bijvoorbeeld van Acer en Asus) zijn dockingsstations inclusief toetsenbord en accu verkrijgbaar. Het gaat hier om serieuze toetsenborden, waardoor de tablet niet alleen een device is waarmee je content kunt raadplegen, maar waarmee je ook prima content kunt produceren. En beter dan op een bluetooth toetsenbord zoals je dat voor een Ipad kunt kopen. De extra accu zorgt ervoor dat de gebruiksduur van de tablet verdubbeld wordt, waardoor het hiervoor genoemde voordeel van de iPad in feite komt te vervallen.

3 Geen vendor lock in: Android tablets en Windows tablets worden door meerdere fabrikanten aangeboden, waardoor je kunt kiezen tussen meerdere types, formaten etc. Bij de iPad ben je veroordeeld tot Apple.

4 Prijs: tablets zoals die worden geleverd door bijvoorbeeld Acer, Asus en Samsung zijn al snel enkele honderden euro’s goedkoper dan een iPad. Iets wat bijvoorbeeld weer niet geldt voor de Surface van Microsoft zelf.

 

Conclusie

Er zijn op dit moment meerdere serieuze opties als het gaat om het gebruik van tablets in het onderwijs. En om het nog lastiger te maken: er worden op dit moment ook kruisingen tussen tablets en notebooks op de markt gebracht. Deze zijn vergelijkbaar met een tablet met toetsenborddock, zoals hiervoor genoemd, maar hebben een net iets groter touchscreen (11,6 inch). Wat mij betreft schaffen we de term iPad-klas dan ook met directe ingang af en hebben we het voortaan over de Mobiele Klassen of Klassen Zonder Grenzen.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *