Succesvolle implementatie van “Het Nieuwe Werken” vereist “Oud denken”!

Het Nieuwe WerkenVeel organisaties (of liever: managers van die organisaties) roepen vol trots dat ze “Nieuw gaan werken” . Maar als de organisatie er mee aan de slag gaat (of moet…) blijkt dat het succesvol implementeren er van moeilijker is dan ze  dachten!

Dat is niet gek als het uitgangspunt zoiets is als “We gaan Nieuw werken omdat dat helemaal past bij de tijd”, “We gaan Nieuw Werken om het aantal vierkante meters werkplek terug te brengen” of erger: “We gaan Nieuw werken want we geven iedereen een laptop en een smartphone en het is geregeld!”

Uit onze ervaring blijkt dat het voor een succesvolle implementatie belangrijk is om vooraf helder te hebben wat met “Het Nieuwe Werken” wordt bedoeld, waarom het  voor wie zou moeten, en wat er voor nodig is om het  succesvol te implementeren!

Maak allereerst in de organisatie duidelijk wat er met “Het Nieuwe Werken” wordt bedoeld en wat het gaat betekenen! Gaan we iedereen een laptop en smartphone geven om een deel van de tijd thuis te werken of gaan we echt anders werken om onze klanten beter te kunnen bedienen door voor medewerkers plaats- en tijdonafhankelijkheid mogelijk te maken? En als we dat laatste gaan doen, kunnen we dan overal op alle apparaten bij alle gegevens? Moet, kan of mag ik mijn egen smartphone gebruiken?Als iedereen vanaf het begin hetzelfde (en juiste..) beeld heeft draagt dat bij aan een succesvolle implementatie!

Daarnaast is het belangrijk vooraf helder te maken wie er nu eigenlijk “Nieuw” zouden moeten gaan werken! De recente berichtgeving over Yahoo (allemaal juist niet “Nieuw” werken) en een recent artikel in de Volkskrant van Sander van Walsum laten zien dat het beantwoorden van de “Wie-vraag” niet eenvoudig is. Dat wil niet zeggen dat er niet over moet worden nagedacht. “Voordenken” dus want wie “Nieuw gaat werken” zal moeten veranderen en daar moet aandacht aan worden besteed!

Tot slot is het zaak om vooraf helder te hebben wat er (naast op organisatorisch en facilitair gebied) technologisch allemaal geregeld moet worden! Is dat niet zo, kijk dan niet gek op als de IT-afdeling geen gehoor en/of prioriteit geeft, of dat de voorzieningen voor drie kwartalen verder “in de planning” staan. Om maar niet te spreken van een mogelijke onvoorziene investering ten behoeve van “Het Nieuwe Werken”. Ga dan ook vooraf de dialoog met IT aan en kijk niet op als ze zaken belichten waar nog niet aan was gedacht!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *