De eerste ervaringen met de Aanbestedingswet 2012

GOW logo

Op 2 april was het zo ver: de eerste aanbesteding onder de aanbestedingswet 2012 kon worden gepubliceerd, en dat ging eigenlijk prima. Met name het gebruik van TenderNed leverde veel minder vragen op en lijkt meer te kunnen dan verwacht! Maar er waren ook best wel wat uitdagingen. Een aantal voorbeelden:

TenderNed biedt de mogelijkheid om de communicatie rondom de aanbesteding (inclusief de inschrijving)  digitaal te laten verlopen. Een prima idee lijkt mij, moet er dan nog om papieren afschriften worden gevraagd en hoe richt je dat procedureel in?

Ook de nieuwe regels met betrekking tot proportionaliteit, in het bijzonder waar het om  de referenties gaat, zijn niet altijd duidelijk.  Zo mag er per vereiste kerncompetentie maar 1 referentie worden gevraagd, maar wat is dan een kerncompetentie? De eerste ervaring leert dat de ruimte niet zo klein is als gedacht maar dat het formuleren van een goede onderbouwing meer tijd kost dan gedacht.

En als een aanbestedende dienst zich niet houdt aan de voorschriften uit de Gids Proportionaliteit moet ze dat in de aanbestedingsstukken motiveren. Maar hoe ver moet je dan gaan?

Gelukkig hoeven niet meer allemaal bewijsstukken te worden ingeleverd, maar er moet wel een door de overheid voorgeschreven Eigen Verklaring worden gebruikt. Deze Eigen Verklaring is er eindelijk, maar helemaal vlekkeloos gaat het niet. Zo worden ingevulde velden niet altijd bewaard: opletten dus!

Kortom, sinds 2 april zijn er heel wat aandachtspunten als u een aanbesteding wilt publiceren!

In komende weken gaan we in op de voor u als aanbestedende dienst belangrijkste veranderingen als gevolg van de invoering van de Aanbestedingswet 2012.

One thought on “De eerste ervaringen met de Aanbestedingswet 2012

  1. Seger de Laaf zegt:

    Beste Ronald,

    Leuk te lezen dat je positief tegenover TenderNed staat. Wat betreft je vraag, aanbestedende diensten hebben verschillende keuzes in hoe zij omgaan met ‘natte’ handtekeningen in bewijsstukken en het archiveren van dossiers. Ik raad je aan pagina 18, 19 en 20 van het document “TenderNed implementeren voor aanbestedende diensten” te lezen over deze vraagstukken: http://www.tenderned.nl/voor-aanbestedende-diensten/ondersteuning

    Als je nog vragen hebt kun je mij bereiken op 0625098545!

    mvg, Seger de Laaf
    TenderNed

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *