IT moet op de zeepkist!

speechUitbesteden van IT blijkt nog te vaak een hoofdpijndossier te worden. Inmiddels zitten veel organisaties in de transitie van IT-beheer naar IT-regie waarbij het beheer wordt uitbesteed aan een IT-dienstverlener. De kwaliteit van de IT-dienstverleners wordt over het algemeen als goed ervaren. En ook het opzetten van de noodzakelijke IT-regieorganisatie gaat, met vallen en opstaan, naar behoren. Maar toch schuurt er iets.

Door gebruik te maken van professionele IT-dienstverleners zal de stabiliteit en beschikbaarheid van de IT ongetwijfeld verbeteren maar de flexibiliteit en toegankelijkheid zal wel minder worden. Althans, dat is het beeld dat veel medewerkers daarbij hebben. En soms nog wel terecht ook. Want die medewerker wil toch vooral antwoord op vragen als: ‘Wie kan ik bellen als het stuk is?’ en ‘Bij wie moet ik zijn als ik iets nieuws wil?’. En hoewel dit type processen op het vlak van Incidenten en Wijzigingen keurig wordt afgestemd met de IT-dienstverlener wordt de organisatie, en daarmee de medewerkers vaak vergeten. ‘Mij is niks gevraagd!’. Met als resultaat wantrouwen en angst voor verandering bij deze zelfde medewerkers. En dat is eigenlijk heel logisch want we zijn druk met de transitie maar vergeten de transformatie.

Waar de transitie een vooral technisch ingericht proces is, behelst de transformatie het totaal van activiteiten om tot de nieuwe situatie te komen. Dus meer dan alleen de implementatie van de nieuwe IT-dienstverlening. Juist het veranderproces binnen de organisatie dient hier een plek te krijgen. Want vergeet niet dat het uitbesteden van IT ook een directe impact op medewerkers kan hebben. Functies veranderen of worden soms zelfs geheel overbodig. Dit dient hoog op de agenda van de transformatie te staan. Van het begeleiden van medewerkers tot het mogelijk opstellen van een sociaal plan.

Maar het begint bij goed uitleggen waarom we dit doen. Waarom hadden we dit ook al weer bedacht? Wat willen we bereiken? Maar bovenal: wat er gaat veranderen? En dat vraagt weer om moedig en vooral zichtbaar leiderschap. Dus niet middels een memo gaan vertellen dat we gaan reorganiseren. Nee, u komt het maar even lekker zelf uitleggen. Kortom, de bestuurder moet op de zeepkist gaan staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *