IT en innovatie moeten samen uw business ondersteunen!

IT_InnovationRegelmatig komt de stelling “IT redt de business niet” ter sprake. Is deze stelling nu waar of niet? Dat hangt er maar vanaf hoe je er tegen aan kijkt!

Als je vanuit de IT redeneert, dan helpt innovatie in ieder geval de business van de IT-leverancier(s). Of deze dan diensten of producten levert is daarbij niet zo interessant. Door voornamelijk technologische innovatie kunnen nieuwe businessmodellen (“the cloud”, “on demand”) worden gehanteerd, nieuwe markten worden aangeboord, of bestaande behouden worden. Daar kan de business van de klanten van de IT-leveranciers van profiteren als dezelfde diensten goedkoper kunnen worden geleverd of nog mooier, betere diensten voor minder geld kunnen worden geleverd. Denk aan cloud-oplossingen waar het “betere” in het “flexibelere” tot uiting komt.

Als je vanuit de business (de klanten van de IT-leveranciers) redeneert dan is IT weliswaar een middel maar wel een middel dat mits goed ingezet, innovatie in de business kan ondersteunen. IT-diensten en/of producten maken dan bijvoorbeeld een andere inrichting van processen mogelijk of, nog mooier, maken een betere dienstverlening aan uw medewerkers en klanten (waaronder ook leerlingen en burgers!) mogelijk. Maar dan moet vooraf wel helder zijn waar kansen voor innovatie in de business liggen en daar is kennis van de behoefte van huidige en  toekomstige klanten (nogmaals: ook leerlingen en burgers) absoluut noodzakelijk.

Maar hoe verbindt je IT en innovatie? Door structureel (als onderdeel van uw IT-governance) inzicht in en voeling te houden met zowel de ontwikkelingen op IT gebied als de huidige en toekomstige behoeften van uw klanten. Natuurlijk hoeft u niet zelf al die ontwikkelingen te volgen, u kunt daavoor wat betreft de IT met uw IT-leverancier(s) afspraken over maken. U kunt dan meer energie steken in hoe u uw huidige en toekomstige klanten beter kunt en moet bedienen en welke rol IT daarbij kan spelen.

En wie weet ontstaat er op basis van wederzijds respect en vertrouwen partnerships met zowel uw leverancier(s) als met uw klanten. Inderdaad,  IT wordt dan een businesspartner en dat is de manier om IT bij te laten dragen aan innovatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *