IT in het onderwijs: van A naar Beter?

sit_gewijzigdHet onderwijs is bezig met een vlucht naar voren. Waar jarenlang IT slechts beperkt werd ingezet worden er nu grote stappen gemaakt. Meer IT in de klas en het behalen van meer rendement uit IT vragen echter vaak om stevige ingrepen in de bestaande omgeving. Nieuwe technologieën en toepassingen als ‘cloud computing’ en ‘portals’ maken dat de bestaande IT organisatie niet meer alles zelf kan blijven doen. En dan kan het uitbesteden van (delen) van de IT een optie zijn. Maar hoe zorgen we ervoor dat we het gewenste resultaat behalen? En wat is dat dan?

Uitbesteden van IT zou winst moeten opleveren. Tenminste, dat is wel de bedoeling. En of die winst nu in geld of kwaliteit wordt uitgedrukt is op zich niet zo belangrijk. Als het maar helder is waar we het voor doen. Want gedurende het proces om de uitbesteding te realiseren verdwijnt dit maar al vaak naar de achtergrond. Zoals ik in een vorig blog aangaf ligt de nadruk bij uitbestedingsprojecten vaak teveel op de transitie (het technisch realiseren van de IT voorziening) en te weinig op de transformatie. Het is juist dit veranderingsproces dat zoveel (extra) aandacht nodig heeft.

Als we niet goed uitleggen aan de docent hoe de IT straks voor hem gaat werken dan heeft het gehele project geen enkele zin. Te vaak blijven dit soort projecten hangen in de techniek en de cijfers. Maar een uitbestedingsproject, zeker in het onderwijs, past niet in een spreadsheet! Het goed uitleggen wat er gaat veranderen is de eerste stap. En dat kunt u niet aan de IT leverancier over laten. Het is de taak die bij de nieuwe IT-regieorganisatie moet liggen. Maar dat wordt maar al te vaak vergeten.

Ook benieuwd hoe de transformatie van IT-beheer naar IT-regie in de praktijk gaat? Op 12 juni a.s. gaan wij onze ervaringen met u delen. In een lezing gaan wij in op een recent uitgevoerd project bij een grote onderwijsinstelling. U kunt zich hier inschrijven. Mis het niet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *