De iPhone, wat schrijven we daarover op in het bestemmingsplan?

iPhone bestemmingsplanWelke rol speelt telefonie bij onze organisatie in de komende jaren? Voldoet de bestaande telefooncentrale of geven we iedereen een iPhone? Gezien de snelle ontwikkelingen in telefonieland is het voor een organisatie wenselijk vast te stellen hoe in de komende jaren met telefonie wordt omgegaan om zo een gedegen afweging te maken tussen de alternatieven. Wat zijn dan de belangrijkste vragen waar een antwoord op moet komen?

  • Vaste telefonie: Voldoet onze telefooncentrale of kunnen we zonder de functies die deze levert? Welke rol spelen de vaste telefoonnummers bij de bedrijfsidentiteit? Wat is de beste telefonieoplossing voor de flexibelere werkvormen en ‘Het Nieuwe Werken’?
  • Mobiele telefonie: Wie krijgt er een mobiele telefoon, is dit een smartphone (of gaan we bellen via de iPad?), moet er ook in alle gebouwen mobiel bereik zijn en hoe regelen we dat? En wat doen we met BYOD en CYOD?
  • Andere vormen van communicatie als video (b.v. Skype) en chat (b.v. WhatsApp); welke rol zien we hiervoor en wat betekent dit voor devices en infrastructuur?
  • Wat doen we zelf en wat nemen we af als dienst? ‘Hosted telefonie‘, wanneer wordt dat voor ons interessant? Hoe ziet onze IT beheerorganisatie er de komende jaren uit, welke beheerprocessen zijn er en hoe past telefonie daarbij?
  • Financieel. Wat zijn de kosten van de verschillende varianten die er zijn en hoe ziet de meerjarenbegroting er uit?

Kortom, vragen genoeg, sommigen misschien makkelijk, andere lastiger, maar zaak om over na te denken om zo gefundeerde keuzes te maken, om de kaders te scheppen voor veranderingen en om draagvlak te krijgen bij de betrokkenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *